måndag 2 januari 2012

Odlingsplaner

För några dagar sedan berättade vår granne att hon hade fått vårens frökataloger och då fanns det ingen hejd på mig längre. Bläddra, planera, längta, drömma. Vi konstaterade i höstas att våra lökar tog slut redan efter någon månad och morötterna räckte bara till början av november. Därför skulle det gälla att odla mycket. Och det kräver naturligtvis utrymme. Förra sommaren bredde vi ut en stor presenning och under den hoppas vi att ogräset dött och vi om några månader kan börja gräva och dona. Där skall vi främst odla massor av lök, men även en hel del blomkål och broccoli. De två senare har jag alltid trott har varit lite knepiga att lyckas med, men våra tio provplantor som vi hade förra sommaren blev jättefina! Ända tills fåren rymde och åt upp dem vill säga : )

Mina frön brukar jag köpa från www.impecta.se, främst för att de har så tilltalande katalog. Men "vanliga" frön som sallat, dill och persilja brukar jag även köpa i matvaruaffären. Egentligen har jag inte märkt så stor skillnad förutom priset så kanske det är dumt att köpa de dyrare fröna via katalog, men jag brukar tänka att jag betalar en del för att få ligga och drömma och vacker plita ned på ett papper vad vårens såtider för med sig. Jag återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.