tisdag 3 juli 2012

Höbärgning

Nu när beslutet är taget att vi inte kommer att ha våra får över vintern blir ju behovet av hö betydligt mindre. Därför har vi i år bestämt oss för ett äkta handarbete - vi slår höet för hand, vi störar det och kastar in det som löshö på vår lilla höskulle. Och vad snabbt det går när kvantiteterna inte är så stora. Vad gott det doftar och vilken fröjd det är att titta på en svettig karl där musklerna spelar under huden.

Tänk vad bra det måste ha varit förr i tiden att ha en livskamrat som var duktig att arbeta. Idag är det ju nästan en förbannelse. Nåja, för mycket och för litet skämmer allt ...

Jag stod min farmor och farfar väldigt nära och åååh vad jag retade mig på att farfar ibland fick något drömmande i blicken och uttalade frasen "Elsa var nog en kvinna som var duktig att arbeta". Kunde han fasiken inte ha hittat på något mera romantiskt att säga om sin trogna fru? Tog han henne bara för hennes flit och styrka?
Men när jag tittar på min man som skickligt hanterar lien, höräfsan och högaffeln, då förstår jag plötsligt vad farfar menar. Det finns en österbottnisk dikt som heter "Ti arbeit ilag" (att arbeta tillsammans) av Lars Huldén och för mig är det en kärleksförklaring så god som någon.

Hä ä in lykko
tå an kan arrbeit i laag
mä tem såm an höör ihåop mää.
Papp såm ä håssbond,
mamm såm ä mattmåor,
båånin tå di byri dåga ti naa,
[*]
gambäfåltji så läng ti
levär å årk.
Såm tå an höibärga
på i uutsjifft förr i väädin.
Mitt i daain kuna mattmåor kåma
peedand mä maatin.
Tå sesstist vi allihåop i ladun åsta äta.
Tå va vi allihåop.
Vi va vi tå.



6 kommentarer:

  1. Häftigt att ni tar vara på ert eget hö! :) Jag läste att du skulle odla Stevia denna sommar. Jag undrar bara hur det gått och hur man kan utvinna sockret? Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stevian har det inte alls gått bra med. Vi var sex ekotanter som delade på 150 frön och jag tror att det har kommit upp max 6 st plantor. För mig kom det upp 1 planta. Plantan växte aldrig till sig och till sist dog den. Sedan fick jag höra att det är jättekinkigt att dra upp egen Stevia (någon som har en annan erfarenhet?). Så tyvärr blev det inget av mina Stevia-odlingar, men jag kan tänka mig att man torkar bladen, smular sönder dem och använder dem på så vis, eller?

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, man blir varm i kroppen av att läsa den tycker jag : )

      Radera
  3. Riktigt fin bild. Det ser härligt ut!
    Jag har funderingar på att ta hand om det slagna gräset runt omkring fälten här (inte böndersnas hö utan skrotet som de har lämnat när de har slagit runt om för att inte få in gräs i maskinerna när de sedan skördar... typ)
    Jag skulle vilja använda det till hönsen på något vis men jag vet inte om det är någon bra idé...
    Fin dikt... även om jag inte förstår precis allting :-)
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du bra kan använda det åt hönsen som terapi under vintern. Jag brukar slänga ut en hög med hö ibland på vintern och där går de och sprätter och en del sorter tycker de ju även om att äta. Att bädda med i värpredena vet jag dock inte om det funkar med, men varför inte? Just nu torkar jag nässlor åt hönsen inför vintern. Det tycker de om och det är ju stärkande och bra i vinterkylan.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.