tisdag 27 januari 2015

Fixa enklaste ansiktsvattnet

Det enklaste ansiktsvattnet du själv kan göra utgående från vad du har i skåpet måste väl ändå vara risvatten? Skölj 1 dl ekologiskt ris, sätt det i en skål och häll över så mycket vatten att det täcker riset och låt det dra i 15-30 minuter. Sila bort riset (du kan ju koka det till mat) och förvara ditt risvatten i en liten flaska i kylen. Står sig 3-5 dagar.

Risvattnet används som vanligt ansiktsvatten. Du behöver inte skölja bort det. Det är ett väldigt milt ansiktsvatten och innehåller många vitaminer och mineraler för din hud. Det sägs även dra ihop porerna och har du lindrig acne kan du bra prova risvatten och se om det hjälper.

Inspirationen till att fixa risvatten hittade jag här och du glömmer väl inte heller bort att vår inhemska ekologiska havre är väldigt bra för hyn. Den rengör och återfuktar och kan därför bra användas t.ex. i en ansiktsmask. För inspiration till det kan du kolla in Evelinas blogg. 


1 kommentar:

  1. Det var en bra nyhet för mig, jag använder sällan ansiktsvatten men ifall jag helt plötsligt behöver det vet jag nu hur jag kan ordna det hemma. Tusen tack <3

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.