onsdag 1 juli 2015

Tråkig tomaterfarenhet

Det är bara att konstatera att inte allt lyckas varje gång. Men det är extra surt när det visar sig att det är tomaterna som kommer att åka till pipsvängen. Jag brukar nämligen har rätt tur med mina tomater.

Eftersom glasväxthuset hade premiär i år tänkte vi ju odla direkt i marken detta år. Ni kanske såg inlägget där jag grävde gropar direkt i marken blandade i träaska, gräsklipp och hönsskit för att sedan plantera mina tomater, fylla igen hålet och täcka med halm så att ogräset inte skulle ta fart.

Men mina tomatplantor växer så sakta, så sakta. Visst blommar de och visst har en del några små tomater, men det är uselt. Först var jag arg på växthuset och tänkte att det var alldeles för varmt. För varmt blir det ju lätt i ett glashus trots att vi ventilerar. Men sedan kom svärfar på besök. Och ni vet svärföräldrar brukar ju kunna ge råd när det gäller det mest.

-Det var för kallt i jorden när ni satte dit dem och sedan när ni satte halm ovanpå så slapp inte kylan bort. Ni isolerade helt enkelt in den. Nästa år skall ni gräva upp jorden i bänkar så blir den fortare varm.

Ja, det låter ju logiskt. Och visst vet jag om att tomatrötter vill ha det varmt. Och visst har jag alltid gjort så tidigare. Så nu går jag omkring och är lite småsur på mig själv. Plus att det säkert har förvärrats av att vi har haft en väldigt regnig och kall försommar. Men jag har lärt mig en läxa. För att rädda en del av tomaterna grävde jag upp dem och planterade om dem i krukor. Få se hur det går.

De allra ynkligaste tomaterna drog jag resolut upp. De som inte växt det minsta och där fick jag minsann se att den del som hade satts under jord helt hade ruttnat bort och de hade istället fått klara sig på några ynkliga små rötter. Då förstår man ju att inget händer.

Som salt i såren vet jag inte hur ofta jag fått höra min äldsta dotter säga -Åh, jag kan knappt vänta tills jag kan börja äta tomater direkt ur växthuset!

För tre somrar sedan glömde jag att så ärter. Ifjol var det persiljan. I år ser det ut att bli några ynkliga tomater. Man skall inte skämma bort barnen ...


2 kommentarer:

  1. Attan vilken otur! Kanske kan du fortfarande ha chans att köpa några präktiga färdigplantor och hinna ikapp...
    Men en sommar utan att man glömmer nåt eller att nån gröda blir misslyckad finns väl knappast inte. Här är det nåt hundratal salvior som haft det för svalt och knappt vuxit nåt de senaste två månaderna. Bestämt mig för att slänga skiten.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Jag planterade inte ut mina tomatplantor i år. De blev för höga för att flytta . Nu mognar de för fullt där de står på golvet framför stora fönster i vardagsrummet.
    / Siv

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.