torsdag 23 juni 2016

Titt i växthuset



Det sägs ju att ett medlemskap på FB är stressande och när jag läser inläggen om hur tomaterna mognar i de andras växthus må jag hålla med. För så här ser mina tomater ut! Men jag har mycket av dem istället tänker jag.

Grejen är den att jag tycker det är lite fusk att pynja på med tilläggsvärme på våren. Det blir väldigt dyra tomater det. Och väldigt oekologiska också. Åtminstone är det vad jag försöker intala mig med när grön tomatkart är det enda jag ser. Eller så kanske jag är färgblind? Det alternativet har inte slagit mig tidigare faktiskt. 

Tomatpaprikan jag köpte på trädgårdsmässan ser ut att leverera minsann. Men hur stora skall de bli?

Lågväxande sort med halvstora tomatlika, röda frukter. Mycket söta och goda, passar både att äta färska, tillagade och i inläggningar. Snabbväxande, odlas med fördel i större krukor, lådor, växthus och varma utelägen.

Jaha!

Och se där! En gurka! Jag brukar inte hänga upp mina gurkor utan låta den krypa längs det halmbeströdda golvet och det funkar finfint. 

Eftersom jag hade några frön kvar i påsen beslöt jag mig för att ge Tomatillon en chans till, trots att vi inte gillade den ifjol. Kanske den inte hann bli klar, något som den borde hinna med i år. Blommar gör den åtminstone som den skulle ha betalt för det.

Än en gång levererar busktomaten Yantarnyi. Direkt ner i den kalla jorden och den blommar som bara den. Än ser den liten ut, inte som någon buske direkt, men vänta bara här kommer det att bli tomater av skall ni se.


Om min svärfar skulle se denna kruka skulle ha utbrista -Men vad s-an är det här? Å det undrar jag också om än i något mildare ordalag. Jag leker med tanken att det är en busktomat som inte skall tjuvas. Eftersom jag bara har en stycken planta som ser ut så här är den tanken lite konstig. I våras blev det nämligen lite slarv med märkningen av vad som är vad, men en fördel med detta är ju att saker blir så mycket mer spännande nu, eller hur?

Den växer så det knakar och den blommar rätt bra så den som lever får se.
Halmgolvet i växthuset är i bra skick trots att det är andra sommaren. Det håller bort ogräset bra och det har inte möglat det minsta. De ogräs som gör ett tappert försök att tränga genom är lätta att dra bort. De blåa vattentunnorna fylls på 10 minuter och vattnet i den värms snabbt upp till en lämplig temperatur för bevattning. Det enda vi nu måste fundera på är att fixa en lucka på andra gaveln så att det blir korsdrag för ibland är det rätt varmt. 

5 kommentarer:

  1. Mina tomater har precis börjat blomma, men känner ingen stress. De kommer när de kommer. Däremot blir jag otroligt inspirerad av ditt fina växthus. /Liza

    SvaraRadera
  2. Jag har oxå bara gröna kartar.Jag håller med dig och odlar på naturens villkor. Det känns som slöseri med extra värme på våren. Ifjol fick jag massor som mognade först i augusti för sommaren var ju så regnig och kall. Nu har vi snart den första tomaten röd.

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt växthus? Hur har ni gjort det?
    Jag är himla glad att jag hittade till din blogg! Jag och min sambo är trötta på stadslivet. Vi vill ut på landet och börja odla, förhoppningsvis bli självförsörjande en dag! Har du några tips till oss nybörjare?
    Tack för härlig inspo!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket härligt växthus !!
      ...Ska det såklart stå, inte med frågetecken.

      Radera
    2. Hej Alice!

      Så kul att ha dig här! Om du trycker på kategorin "Växthus" i högra balken så hittar du allt jag skrivit om hur vi gjort växthuset.

      Råd och tips har jag även samlat i böckerna "Lev mer på mindre" som handlar om hur vi tänkte i början och "Självhushållning i praktiken" som är en mer faktabok.

      Lycka till!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.