torsdag 18 maj 2017

Daggvide


Nästan varje vår oroar vi oss för att våra bin skall svälta ihjäl. Blir det en lång, kall vår och det tar länge innan något börjar blomma är risken naturligtvis stor. Det första som brukar börja blomma är sälgarna och de är många gånger räddarna i nöden. Nu har vi fått höra om en annan växt som man borde odla om man är biodlare, eller bara annars vill göra vårhungriga bin glada.

Daggvide blommar tydligen rikligt och tidigt. Dessutom växer den sig snabbt jättestor! Jag har faktiskt ingen aning om hur den ser ut så jag var tvungen att googla och den används som skydd mot blåst eftersom den är väldigt vindtålig och kan växa sig mellan 3-8 m hög! Nu funderar vi att plantera några i ändan av tomten. Långt bort där den knappt syns, för vacker är den ju inte. Finns det någon här som har någon erfarenhet?

22 kommentarer:

  1. Hej. Intressant läsning. Jag är också orolig för mina bin nu när våren är så sen. Har ingen erfarenhet av denna videart, verkar vara ovanlig. Heter tydligen Härmäpaju på finska. Var tror du man kan få tag på denhär? H. Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört att de åtminstone tidigare hade hos syd-Österbottens plantskola

      Radera
    2. Jag har hört att de åtminstone tidigare hade hos syd-Österbottens plantskola

      Radera
  2. ska läsa på allt du kan om bin, för jag ska adoptera en bikupa, och sedan hoppas jag våga ta språnget när jag fått lite mer erfarenhet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du mycket spännande framför dig! Lycka till!

      Radera
  3. Vi har inga bin men en jättestor daggvide på tomten som vimlar med bin och humlor tidigt på våren. Den har massor med gula blommor vid påsktiden här i Åbo och är faktiskt ganska vacker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh nu blev jag ännu mer sugen på att skaffa en. Tack!

      Radera
  4. Hej. Kommer ni ha några föreläsningar i biodling i sommar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Föreläsningar har vi inte planerat in, men finns det många intresserade kanske vi kan tänka om?

      Men en honungskväll kommer vi nog att ha i början på augusti och där får man ju fråga och få lite light info :)

      Radera
  5. Redo för alla, särskilt mellan 2017
    E-post: valeria.gontareva1@gmail.com
    Whatsapp: +2 2965-98 139 3
    För det nya året kan vi erbjuda utestående lån med en ränta på 2% per år. Lån som sträcker sig från 5000 Euro till 500.000 Euro på högst 5 år till 20 år beroende på montant.Pour mer information kontakta: valeria.gontareva1@gmail.com

    SvaraRadera
  6. Redo för alla, särskilt mellan 2017
    E-post: valeria.gontareva1@gmail.com
    Whatsapp: +2 2965-98 139 3
    För det nya året kan vi erbjuda utestående lån med en ränta på 2% per år. Lån som sträcker sig från 5000 Euro till 500.000 Euro på högst 5 år till 20 år beroende på montant.Pour mer information kontakta: valeria.gontareva1@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Behöver du ett snabbt lån? Jag kan hjälpa dig att få ett lån inom 48 timmar. E-post: zionloanfirm.ltd@gmail.com

    Jag ger ett lån på minst 5000 euro till mer än 800 miljoner euro.
    Jag erbjuder olika typer av lån. Vilken typ av lån behöver du?

    (1) affärslån --- för butiksägare, återförsäljare och grossister

    (2) Big Business Loans --- För LLC och Industri

    (3) Hypotekslån --- att köpa ett hus eller renovera ett hus

    (4) Lånlån för lantbrukare

    (5) Billån --- Fordonslån

    (6) Hälsolån --- för medicinsk verksamhet

    (7) Skuldkonsolideringslån --- att återbetala det gamla lånet

    (8.) personliga lån --- lån för personliga behov

    Jag kan hjälpa dig med ett lån. E-post: zionloanfirm.ltd@gmail.com

    SvaraRadera
  8. Du är speciell, du har ett företag eller du har för avsikt att återuppta den. Du körde in i finansiella svårigheter. Inga fler bekymmer för dig. Kontakta och få ekonomiskt stöd genom lån med gynnsamma villkor för återbetalning, kreditbeloppet mellan € 3000 och € 1000000 med en årlig ränta på 2%. Mer information, vänligen kontakta via e-post: paulafernandes094@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Hej! Jag börjar sakna dina blogginlägg! Du har säkert mycket att syssla med på gården såhär på sommaren men jag hoppas att du snart kommer med ett nytt, trevligt inlägg!
    Hoppas att du har en trevlig sommar!
    Hälsningar
    Kajsa

    SvaraRadera
  10. Få dit lån sikkert i dag.
    Jeg giver lån til alle i kriser med behov for penge. Jeg hjælper også med investeringer og større finansiering. Du har brug for penge, tøv ikke med at kontakte mig for at drage fordel af et lån med en årlig rente på 3% med meget enkle forhold. Skriv mig for at kende mine betingelser direkte på e-mail: andreamaur3@gmail.com

    SvaraRadera
  11. Välkommen till Sky Level Finance (En personlig service för alla dina ekonomiska behov). Vi (Sky Level Finance) erbjuder lån till en mycket låg ränta på 2%. Vi erbjuder personliga lån, skuldkonsolideringslån, riskkapital, kommersiella lån, utbildningslån, hypotekslån och lån av någon anledning och brådskande behov. med en maximal varaktighet på 30 år.

    Har du blivit avvisad av din bank? Har du dålig kredit? Har du obetalda räkningar? Är du i skuld? Behöver du skapa ett företag? Oroa dig inte längre eftersom vi är här för att erbjuda dig ett lån med låg ränta.

    Prata med vår lånrådgivare genom att kontakta oss idag ... email: skylevel.finance@gmail.com
    hemsida: www.skylevelltd.com

    SvaraRadera
  12. Vi erbjuder alla typer av lån till en reducerad ränta på 3%. Vårt låneprogram är väldigt direkt och flexibelt, eftersom ditt nöjda och ekonomiska framgångar är vårt mål. Om intresserad, för mer info kontakta oss nu via Email: (happyloanlink@outlook.com)

    SvaraRadera
  13. Lösningar på ditt problem: caravellamariepierre@gmail.com

    Gå med i våra olika projekt tack vare våra krediter.


    E-post: caravellamariepierre@gmail.com
    E-post: caravellamariepierre@gmail.com

    E-post: caravellamariepierre@gmail.com

    SvaraRadera
  14. Vittnesbörd om hur jag fick mitt lån till 2% (Frank Loans Services)

    Dagens komplimang till alla här ute, Jag heter Mitch Vanessa, jag skulle utan förbehåll rekommendera att arbeta med "Frank Loan Services" för alla typer av lån utan förbehåll, jag var i en finansiell kris och behövde ett lån på $ 250 000, jag försökte nästan alla banker och Några andra låneföretag och jag kunde inte få något godkännande, då bestämde jag mig för att prova en gång till att jag kontaktade "Frank Loans Services" för att få hjälp, jag kunde säga att han är den typ av person som jag kunde lita på för att hjälpa mig det bästa beslutet för mig och min familj, lyckligtvis fick jag ett lån framgångsrikt, även med eller utan säkerheter men ingen kreditkontroll och deras tjänster är snabba, pålitliga och pålitliga.

    Har du svårt att få kapitaltjänster från lokala banker och andra finansinstitut? Känner du dig själv i lite problem med obetalda räkningar och vet du inte vilken väg du ska gå eller vart du ska vända dig? Vad sägs om att hitta ett välrenommerat skuldkonsolideringsföretag som kan hjälpa dig att minska den månatliga avbetalningen så att du får överkomliga återbetalningsalternativ samt utrymme att andas när det gäller slutet av månaden och räkningar måste få betalt? "Frank Loans Services" är svaret, de erbjuder lån till en mycket överkomlig ränta på 2% intresserade personer ska kontakta honom via hans e-post: k.frankloans@gmail.com Mobil: + 1-713-389-6778.

    Deras tjänster inkluderar utbildningslån, fastighetslån, refinansieringslån, affärslån, jordbrukslån, hypotekslån, hårda lån, billån, personliga lån, studielån, hemlån osv. Vänligen kontakta dem idag för ytterligare förfrågningar via hans e-post : k.frankloans@gmail.com Mobil: + 1-713-389-6778.

    SvaraRadera
  15. Letar du efter affärsekonomi, personlig finansiering, fastighetslån, billån, studiekassa, skuldkonsolideringsfonder, osäkrade fonder, riskkapital, etc. ... Du är på rätt plats Kontakta oss nu för mer information.

    Whataspp: +917204719376

    E-post: creditmidland@gmail.com

    Ahmed Mohamed

    SvaraRadera
  16. Letar du efter affärsekonomi, personlig finansiering, fastighetslån, billån, studiekassa, skuldkonsolideringsfonder, osäkrade fonder, riskkapital, etc. ... Du är på rätt plats Kontakta oss nu för mer information.

    Whataspp: +917204719376

    E-post: creditmidland@gmail.com

    Ahmed Mohamed

    SvaraRadera
  17. Letar du efter affärsekonomi, personlig finansiering, fastighetslån, billån, studiekassa, skuldkonsolideringsfonder, osäkrade fonder, riskkapital, etc. ... Du är på rätt plats Kontakta oss nu för mer information.

    Whataspp: +917204719376

    E-post: creditmidland@gmail.com

    Ahmed Mohamed

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.