söndag 29 april 2018

Söka jobb?

Idag är sista ansökningsdagen för ett jobb som jag funderat på att söka. Ansökningen har varit skriven i nästan en veckas tid. En väldigt bra ansökan om du frågar mig och jag tror jag skulle ha goda chanser att slippa på intervju. Flera personer har uppmanat mig att söka jobbet. Och jag tror faktiskt att det är ett jobb som skulle vara väldigt intressant. Dessutom är det ett vikariat på ett år, så det är inte ens så lång tid. Perfekt?

I fredags var jag såå nära att söka jobbet. Jag hade skrivit mejlet, bifogat min ansökan och min cv och det var bara att trycka på "Sänd". Men jag tvekade. Jag vill inte jobba. Får man säga så?

Eller jo, jag vill jobba, men inte ett 8-16 jobb. Varje dag.

Jobbet skulle börja i augusti och jag hade faktiskt lovat mig själv att den här hösten skulle jag vara ledig. Förra hösten försvann i ett nafs och jag hann inte göra något alls på gården. Hösten är min favorittid på året, när livet både lugnar ner sig efter sommarens flyg och fläng, samtidigt som det bara är att gå ut på gården och upptäcka roliga sysslor i varje hörn. Och alla bär som skall plockas och mumsas på! Kan man svika ett löfte till sig själv? Är det precis i sådana här situationer det kommer in den slitna klyschan "lyssna på ditt hjärta"?

När jag inte jobbar fulla dagar händer detta:
- jag och Jenk är mer kära i varandra. Eller inte i teorin, men så mycket i praktiken. Vi orkar prata mycket med varandra, vi orkar ta oss tid för varandra och då hinner jag känna att det faktiskt är honom jag vill vara med. Hela tiden.
-jag hinner plocka och greja hemma och den fritid som jag annars skulle ha om jag jobbade behöver inte handla om att koka mat och städa, något som verkligen inte hör till mina favoritsysslor
-jag hinner ta hand om vår gård. Jag är så oerhört tacksam över att få tillbringa min tid på jorden på denna plats och det är ju onekligen lite synd om jag inte hinner/orkar njuta av det.
-jag blir mycket lugnare i själen. Jag hinner läsa och reflektera. Jag hinner gå omkring och se det vackra. Jag hinner gå omkring och vara tacksam.
-min hjärna får så många intressanta tankar.
-jag kan vara spontan. Jag kan åka iväg. Jag kan "ställa upp" för andra.
-jag kan drömma om nästan vad som helst, för jag är inte bunden till något i tid.

Nu är det två månader sedan jag slutade på högstadiet och jag har så fullt upp. Jag tar hand om min familj, jag tar hand om vår underbara gård, jag umgås med mina vänner och jag tar hand om mig själv. Är det tillräckligt? Räcker det?

Jo, jag har bestämt att det räcker. Jag har sagt till Jenk att jag inte kommer att söka jobbet. Han blev glad. Och mitt hjärta sjöng ...

22 kommentarer:

  1. Låter som ett bra beslut, grattis till det!

    SvaraRadera
  2. Bra beslut låter det som.
    Och tack för att du skriver om detta :) Sådant som jag själv funderar mycket kring.

    SvaraRadera
  3. Tycker du gör helt rätt. Önskar att fler vågade lyssna på sin magkänsla så att det blev mer accepterat. Själv är jag hemma på heltid och vet att hela familjen tjänar på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi borde lära oss att se andra värden än de monetära

      Radera
  4. Ja! Jag tror jag förstår dig precis. Har själv gått ner till 80% och märker en vidars stor skillnad i allt sånt där. Jo, man får säga att man inte vill jobba i detta sjuka samhälle som vi har.

    SvaraRadera
  5. Härligt! Så glad för din skull. Lycka till med allt!<3

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Så himla bra gjort! Jag har sagt upp mig för att jag inte trivs på mitt jobb och skulle vilja göra precis som du. Men vet inte om jag vågar, för då är vi helt beroende av min mans inkomst. Jag tror det skulle gå bra, men ändå...
    Nyfiken, du måste ju inte svara. Men hur klarar ni er ekonomiskt? Kram Maria Blomgren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Och grattis till att du vågade säga upp dig. Sin hälsa skall man vara rädd om. Visst kan även jag känna att vi till viss mån är beroende av min mans inkomst och känner att så kan det väl inte vara. Men varför inte? Han har verkligen inget emot det, jag gör mycket för familjen med den tid som lämnar över och jag kan ju alltid börja jobba igen om det kniper. Sedan älskar vi ju varandra och är en familj och då borde man i den bästa av världar se till alla mår bra. Kanske din man gärna "betalar" för att du skall må bra?

      Men jag jobbar ju nog. Bara inte ett traditionellt jobb. Jag föreläser, jag skriver ibland och jag säljer honung. Så nog drar jag ju också in pengar, men inte lika mycket som min man.

      Radera
  8. Låter underbart men svårt då jag inte vet hur vi skulle klara oss enbart på den enes inkomst. Hur tänker ni kring det med att klara av det ekonomiskt? Och med pension?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se delvis mitt svar ovan. Just nu klarar vi oss bra och skulle vi sluta göra det får jag väl tänka om. Det funkar ju naturligtvis inte för alla, men jag tror att det skulle funka för betydligt fler än de som vågar prova. För många är det ovissheten som skrämmer och det är den man måste våga utmana. Både jag och min man har ju eget företag och betalar pension via det. Rika pensionärer blir vi knappast, men vi svälter inte ihjäl. Samtidigt är det ju lite sorgligt att jobba som en tok för att få ihop till pensionen när man inte ens vet om man lever så länge.

      Radera
  9. Det låter helt underbart! Grattis! Jag går i tankarna att vara helt hemma nu efter utbrändhet. Småbarn, jobb och hemmet blir en sak för mycket helt enkelt. Har länge känt att det kan inte vara meningen att man ska hålla på såhär. Så tack för att du skriver och uppmärksammar detta, det skulle uppmärksammas mer! Är nog många som känner att "det känns fel".

    SvaraRadera
  10. Modigt och ett klokt beslut. Själv sprang jag för länge och ända tills det tog stopp. Att lyssna till sin inre röst och prioritera utifrån det kan aldrig vara fel. Jag kan bara önska er en riktig fin sommar tillsammans:)

    SvaraRadera
  11. We are direct mandate to Certified Financial Instrument providers in United Kingdom. Our providers engage in Lease and Purchase of Bank Guarantee {BG}, Standby Letter of Credit {SBLC}, Medium Term Notes {MTN}, Loans and financial instruments issued from AAA Rated banks mainly HSBC London, Deutsche Bank AG Frankfurt and Barclays Bank. Our providers are very reliable, Ready, Willing and able to complete BG/SBLC between 10M-5B EURO/USD

    We will be glad to share our working procedures with you upon request to proceed towards establishing a successful business relationship. Feel free to contact below

    Email: heywoodfinanceltd@gmail.com
    Skype: heywoodfinanceltd

    Leasing Price: 4%+1%
    Buying Price: 32%+2%
    Intermediaries/Consultants/Brokers are welcome to bring their clients and are 100% protected. In complete confidence, we will work together for the benefits of all parties involved.

    Regards,
    Henry Neville Moser
    HEYWOOD FINANCE LTD

    SvaraRadera
  12. Hallå

    Vill du låna och inte vet var du kan få ett riktigt lån?
    Vill du starta ett företag men inte har kapital?
    Behöver du ansöka om ett lån av någon anledning?

    Ditt hopp är äntligen här eftersom vi ger snabba och tillförlitliga lån till de som bara behöver en ränta på 2%, vår tjänst är 100% äkta och garanterar att du får ditt lån när du ansöker , vänligen kontakta oss via e-post och godkänn. i dag

    hälsningar
    Kimhurielle
    Kimhurielle2019@gmail.com

    SvaraRadera
  13. Hallå

    Vill du låna och inte vet var du kan få ett riktigt lån?
    Vill du starta ett företag men inte har kapital?
    Behöver du ansöka om ett lån av någon anledning?

    Ditt hopp är äntligen här eftersom vi ger snabba och tillförlitliga lån till de som bara behöver en ränta på 2%, vår tjänst är 100% äkta och garanterar att du får ditt lån när du ansöker , vänligen kontakta oss via e-post och godkänn. i dag

    hälsningar
    Kimhurielle
    Kimhurielle2019@gmail.com

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.