måndag 4 mars 2019

Att lappa och laga

Nu har det gått två månader och jag har inte köpt ett enda klädesplagg. Jo, ett par svarta jeans har jag köpt på loppis, men det räknas inte enligt mig. Årets klädkostnader är nu uppe i hela 3 €!

Och jag saknar verkligen inte kläder att ha på mig. Nej, mitt skåp är fullt av tidigare års konsumtion. Jag måste medge att de ger mig en tillfredsställelse att använda dem till slut. Och när de är slut så lappar jag. För några dagar sedan lappade jag tre par jeans och utgår från att de håller åtminstone året till slut. Stilla tänker jag att söndriga jeans har varit på  modet rätt länge och jag hoppas att nästa modetrend blir att låta kläderna se lappade ut. Att lappade kläder visar på en medvetenhet, både om mode och om miljön. Låt gå för att det i så fall blir så att affärerna kommer att sälja färdigt lappade kläder, men det kan jag leva med. Bara den parallella handlingen blir att lappa själv.

Jag gillar mina kläder mer nu. Jag känner en större tillfredsställelse över mitt sätt att använda mina kläder idag och jag ser en utmaning i att låta dem finnas med i mitt liv för en lång period framåt. Jag omvärderar deras funktion. Udda strumpor fyller samma basfunktion, fula trosor funkar lika bra och en helt vanlig t-tröja funkar lika bra på gympasset som en funktionell träningströja. Visst, mina svettrosor är stora, men det visar bara på att jag minsann inte legat på latsidan ...

5 kommentarer:

  1. Holder også på å slite ut mine klær, det føles så godt, "it makes sense" som noen sa. Ingen nye klær siden juli 2018 sålangt, men jeg har sydd i lapper og fikset sømmer. Synes klærne blir bedre å gå i jo mer slitt de er også 😉. Ha en god dag, og uke. Pam i Norge

    SvaraRadera
  2. Oj, vad du klarar dig länge! Roligt att du också märkt att det känns bra!

    SvaraRadera
  3. Hej, kredit mellan individer är en finansiell transaktion för att låna pengar direkt från personer utan ingripande av en bank. För det mesta är det gjort i en familj eller vänlig miljö. Men nyligen kan du låna från en främling. Jag är villig att erbjuda kredit till någon med förmågan att återbetala det utan bekymmer. Jag ser fram emot att hantera dig om du verkligen behöver kredit och om det är en bra vilja.

    E-post: ( simondurochefort@gmail.com )

    Whatsapp: +33756949346

    SvaraRadera
  4. Hej, kredit mellan individer är en finansiell transaktion för att låna pengar direkt från personer utan ingripande av en bank. För det mesta är det gjort i en familj eller vänlig miljö. Men nyligen kan du låna från en främling. Jag är villig att erbjuda kredit till någon med förmågan att återbetala det utan bekymmer. Jag ser fram emot att hantera dig om du verkligen behöver kredit och om det är en bra vilja.

    E-post: ( simondurochefort@gmail.com )

    Whatsapp: +33756949346

    SvaraRadera
  5. Vi är en finansiell institution, vi lånar ut till individer och företag i ekonomiska svårigheter.
    Alla individer eller företag som kan respektera våra klausuler kan kontakta oss direkt via e-post för att dra nytta av vår ekonomiska hjälp.
    Våra lånevillkor är enkla och väl definierade.
    Med betydande kapital under vårt bälte är vi bäst att hjälpa dig och hjälpa dig att lösa alla dina problem. Tidsfristerna fastställs enligt våra kunders månatliga budget för att underlätta återbetalningen.
    Om du har projekt att förverkliga eller om du är i ekonomiska svårigheter kan du kontakta oss via e-post utan ytterligare försening. Med en ränta på 3% hjälper vi individer från 20.000 till 50.000.000 KR. Och vi informerar företagen samtidigt om att kursen inte förändras.
    Kontakta oss via e-post om du behöver ett lån.

    E-post: simondurochefort@gmail.com

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.