tisdag 28 januari 2020

En Emoji i havet

Detta bildexempel finns med endast i
folkdanande syfte

Klimatförändringen har fått många att granska sina levnadsvanor. Många har kanske ätit kött mer sällan, börjat använda kollektivtrafik oftare eller låtit bli att göra en viss flygresa till utlandet. Men hur många har insett att det gäller att låta bli att se på kattvideor mer än nödvändigt?

Så börjar en artikel från Yle som i våras delades bland mina FB-vänner. Hela artikeln kan du läsa här. Fast för att spara el kanske du inte borde göra det ...


Enligt olika bedömningar så ger IT-branschen för tillfället enligt artikeln upphov till 3-4 % av hela världens koldioxidutsläpp, när flygtrafiken står för cirka 2 %. När du klickar igång en video i din mobil, surfar på sociala medier, gör en Google-sökning eller skickar e-post så aktiveras ett datacenter någonstans i världen. De här centren förbrukar massvis med el och det går också åt energi för att kyla dem.

I samband med att artikeln diskuterades i mitt FB-flöde undrade en vän i sin kommentar hur mycket energi det månne går åt till alla "tummen upp" som skickas runt världen i tid och otid. Jag har lämnat att tänka på den här kommentaren och driver numera min familj till vansinne. För jag tycker faktiskt att vi borde minska på alla "onödiga" emojis och ord. Mina barn tycker det här är som en droppe i havet och kanske är det så. Men samtidigt tror jag att allt det lilla "oväsenliga" som alla gör de facto blir enormt när man lägger ihop det.

1) Jag har meddelat min familj och mina vänner att jag inte vill att de på mina meddelande på Whats app svarar med ett ok eller tummen upp. Visst behövs det ibland, men i 80 % av fallen funkar det helt bra utan. Man behöver inte ha sista ordet genom en emoji.

2) Jag är inte imbecill och lämnar att oförstående stirra på deras meddelande om det innehåller ett stavfel. Skriver man "Det skal jag göra" behöver man inte skicka ett skicka ett nytt meddelande med *skall

3) Om jag får meddelandet "Kom ihåg att köpa kattmat 💓" betyder det inte att jag a) glömmer om jag inte svarar med "Ja" eller b) är en oromantisk kärring om jag inte skickar ett 💓 tillbaka.

Ja, ni förstår vad jag menar ... Det är så mycket jag syndar med på nätet. Mitt virtuella klimatavtryck är säkert enormt, så därför tänker jag pissa i havet och klaga på all onödig användning av emojis och onödiga meddelanden. Eller så har jag helt enkelt bara blivit medelålders ...



1 kommentar:

  1. If you're trying to lose fat then you absolutely need to start following this totally brand new custom keto diet.

    To create this service, licensed nutritionists, fitness couches, and cooks have united to develop keto meal plans that are effective, convenient, price-efficient, and fun.

    Since their grand opening in 2019, 100's of clients have already completely transformed their figure and well-being with the benefits a great keto diet can give.

    Speaking of benefits: in this link, you'll discover 8 scientifically-confirmed ones provided by the keto diet.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.