måndag 4 maj 2020

Fyll dig med klorofyll! Läsarfråga nr 2

Klorofyll kan kallas växtens blod och är det som får oss att tänka på ett grönt blad som just grönt. När man tar klorofyll som näringstillskott äter man vanligtvis alger eller t.ex. vetegräs, men nu på våren brukar jag tänka att det ju finns massor med saker i naturen som är proppfulla med klorofyll. Varför skulle man behöva näringstillskott då? Nu kan du bra ta paus med dina eventuella piller till senhösten och istället dra nytta av naturen.  Dessa klorofyllda växter vill jag förstås dra nytta av -eftersom man inom naturkosten ofta för fram att klorofyllet rensar och läker våra kroppar.

Och då tänker jag kirskål, nässlor, maskrosor och våtarv. Det här är de fyra vilda, gröna växter som jag använder dagligen i min smoothie och speciellt nu på våren känns de extra fräscha. Det är ju nu som växtkraften (livskraften) är som allra störst. Ta därför de små späda bladen och när det kommer till nässlor så knipsar du av topparna. När det kommer till maskrosor kan det vara bra att känna till att det finns flera sorter och de runda bladen är godare än de flikiga bladen. Och våtarven skall användas innan den börjar blomma. Dessa växter (förutom maskrosorna) använder jag hela sommaren, men så småningom börjar jag ju även lägga till odlade klorofyllda grödor, såsom exempelvis spenat och persilja. Det smakar inte alltid så gott med så mycket grönt i sin smoothie, men man vänjer sig snabbt och det går bra att tillsätta bär (men gör inte smoothien för söt, det är inte bra för blodsockret) och kryddor (Ceylonkanel, ekologisk kardemumma, ingefära och gurkmeja är vad jag använder).

Det här tar oss in på Anitas läsarfråga som lyder så här:
1. Vad tänker du konservera av naturens skatter inför vintern?
2. Vad gör du av de första nässlorna?
3. Vad kommer det att ge dig mentalt eller rent fysiskt? 


1. Jag tar ju tillvara ganska mycket av det jag odlar till vintern, men om vi med naturens skatter tänker "vilda växter" så är det främst nässlor, nypon och rönnbär som jag använder. Förutom alla bär och svampar jag plockar i skogen förstås. Nässlorna, nyponen och rönnbären torkar jag och gör till ett pulver som jag använder i mina smoothie. Jag har någon gång plockat granskott och kokat maskrossirap, men det lämpar sig inte för min lata natur. Plus att det bara lämnade i skafferiet. Inte heller är jag den som gör te av duntrav eller äter som sparris. Jag har nästan aldrig feber eller värk så jag brukar inte lagra upp med älggräs. Och te är jag dålig på ... Jag kan massor, men omvandlar det tyvärr sällan i praktiken.

2. Ja, soppa gör jag inte för det tycker jag är äckligt. Jag äter dem som sagt färska i min smoothie. När de växt till sig till ca 10 cm plockar jag dem och torkar dem. Lägger dem i en glasburk och har i bröd eller smoothie under vintern. Sedan på sensommaren när nässlorna har frön så brukar jag ta tillvara de torkade fröna och äta under vintern. Bra för bland annat klimakteriet ...

3. Det känns som det är farligt att skryta med sin hälsa, men jag är för det mesta superduperfrisk. Det här är inget "hittepå" utan jag har faktiskt kollat upp det och min kropp får det mesta av vad den behöver gällande vitaminer och mineraler. Tror det beror på allt jag slänger ner i min frukostsmoothie ... Tack naturen! Jag äter några näringstillskott i pillerform, men det är nog flera år sedan jag tagit någon "medicin".  Och rent mentalt kan jag väl säga att det är få gånger jag slappnar av så mycket som när jag t.ex. plockar bär.

Hoppas det var svar på fina frågor Anita! Tack för dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.