måndag 8 juni 2020

Nya bärbuskar och fruktträd till vår trädgård

Till morsdagspresent fick jag ett besök till Blomqvist plantskola av Jenk. Det var modigt gjort av honom, för jag brukar hitta rätt mycket. Denna gång var inget undantag. Jag tyckte själv inte att vi borde sätta så mycket pengar på plantor, men det är ju som Jenk säger. Vill vi ha dem så skall vi väl köpa dem nu. Då hinner vi ju njuta av dem mycket mer. Så det blev en hel del.
Tellisaare » Blomtorget
Vi behöver verkligen inte några fler äppelträd. Tror vi har ungefär tjugo stycken på gården ...
Men jag har länge tänkt att vi borde satsa på ett riktigt lagringsäppel och när jag läste att sorten Tellisaare var det äpple som kunde lagras längst i deras sortiment kunde jag inte låta bli. Enligt deras beskrivning kan det ofta lagras ända fram till våren. Våra äpplen brukar klara sig endast november till slut. 
Päronträd
Vi har tre päronträd på gården och de ger vanligtvis riklig skörd, men päronen är små och inte så goda (Augustipäron och Vasa). Därför har jag gått och suktat efter päronträdet Suvenirs som kan få frukter upp till 400 g! Tyvärr säljs dessa endast på hösten så det får bli en ny resa då, men det fastnade ändå ett päronträd i händerna på mig. Nämligen päronträdet Stolischnaja som får päron på ca 200 g. Lite roligt är det ju att Stolichnaja är första ryska spritmärket jag lärde mig som ung (och det enda om jag riktigt tänker efter)
Hallon | Odla.nu
Jag har tänkt att jag vill ha massor av hallon! Hallon av olika storlek och färg. Hallon som mognar tidigt och hallon som mognar sent. I år köpte vi två plantor av Jeppo gulhallon. En lokal sort som hittats ca 60 km från oss. Det som är roligt med hallon är att det ofta räcker med att köpa någon enstaka planta och vips har man hur många hallonbuskar som helst! Det samma gäller med smultron : ) 
Riga Persika - BoGrönt
Vi har köpt ett persikoträd! Jag var verkligen i valet och kvalet. Satte den i vår kärra, för att ställa tillbaka den, för att sedan ångra mig igen. För visst skulle det vara häftigt om det lyckades? Sorten är Riga och sägs vara en av de mest härdigaste sorterna. Vi har plats för den i vårt glasväxthus där den kan växa många meter om den vill, så vi tänkte att vi ger den en chans. Sedan hittade jag flera inlägg på nätet om personer som lyckas få persikor i zon 5 i Sverige och om jag förstått det rätt är det samma som zon 3 i Finland som vi har.  
SASKATOON, MANDAM, AMELANCHIER ALNIFOLIA, POTTE, 2 ÅR
Vi har gjort en ny odlingsplats på vår gård och den tänkte vi avgränsa med antingen staket eller häck/buskar. Det blev det senare och då valde vi att köpa Saskatoon som vi faktiskt använder rätt mycket. Tidigare har vi plockat det som självplock och det får vi väl ännu göra i några år, men sedan kan vi nog äta Saskatoon så det står ut genom öronen. Vi valde sorten Mandam. 
Jordgubbshallon
Vem kan väl låta bli att prova något som heter "Jordgubbshallon"? Inte vi i alla fall. Så här står det om dem på Blomqvists hemsida "En lågväxande, taggig buske som har hallonliknande blad. Stora, röda hallonliknande bär bra lämpade för hushållet och dekoration bildas under hösten. Smaken är lite söt och fadd. Odlas gärna i kruka eller bänk då den skjuter rotskott lika som hallon." Vi köpte två stycken och hoppas att de kommer att trivas och sprida sig bra. 
Veronica longifolia alba - Floral and botanical image library
Lite blommor fick jag även med mig hem. Förra försommaren strosade jag i Gumtäckts botaniska trädgård i Helsingfors. Jag tyckte deras Veronikor var så oerhört maffiga. Så nu tänker jag samla på sådana. Flera meter höga blir dessa blombuskage och de lär älskas av fjärilar och pollinatörer. En annan sak som jag antecknade i min telefon när jag vandrade omkring var att jag skulle se till att skaffa mig en Ligustersyren, eftersom de doftade så otroligt. Nu har jag två på gården. Dem hittade jag på 70 % i höstas och de har övervintrat i vår jordkällare. 

Onega keltaluumu
Vi har många plommonträd på vår gård. De är av en gammal, rotäkta sort som har varit på gården ända sedan vi flyttade hit och säkert även långt innan dess. De är jättegoda, men problemet är ju att de bör ätas direkt de är klara. Lagringstiden är minimal. Därför ville jag utöka vår plommonodling med det gula plommonet Onega som lär skall gå att lagra i några veckor efter att det har mognat.


Så köpte jag även en vildvin som skall klättra på ett av våra uthus och två svartvinbärsbuskar. Det jag ännu vill ha till gården är sötkörsbär d.v.s. bigarråer. Även de säljs enbart på hösten så jag får ta en ny tripp dit då. Det brukar ju vara en pärs att gräva ner allting sen, men eftersom vi har en ny "avdelning" på gården som vi ville möblera med växter var det lyx att direkt ha en plats att sätta spaden i.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.