söndag 22 april 2012

Rapportering från planthyllan


Ni som läst bloggen en tid kanske minns att ett av vårens projekt var att bygga en hylla där vi kunde dra upp våra egna plantor (tomat, gurk, melon, majs ...) under lysrör. Det har funkat jättebra! Plantorna är jättegröna och har en stadig stam. Såg svärfars tomatplantor förra helgen och fnissade lite inombords.


Nu har det blivit dags att plantera om tomatplantorna i större krukor. Samtidig har vi köpt två lysrör till och tagit i bruk ännu ett hyllplan i hyllan. Den här gången gjorde vi dock ett misstag. När vi kom hem märkte vi att vi hade köpt ljusrör med ett mera gulaktigt sken istället för ett mera vitt sken. Det funkar väl nog med båda, men det vita skenet är bättre. Nåja, nu får vi ju kollat om det är någon skillnad.

Vid omplanteringen satte vi med lite torkad hönsskit i krukorna. Vi planterade dem så djupt det bara gick i de nya krukorna. På så vis blir de inte så rangliga och de får en större bit stam som de kan utveckla rötter på. Eftersom jag har 88 tomatplantor har jag klurat ut hur jag skall göra med krukorna. Speciellt om jag skall sälja dem vidare måste jag få till en vettig lösning. Mjölkburkar! Tar lite plats eftersom de är fyrkantiga, kan göras höga och är enkla att skriva på. Idag skall jag be om burkar vid både byskolan och dagis. Kom bara ihåg att klipp upp några hål i burkens botten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.