söndag 2 september 2012

Bönor för trångbodda

Titt som tätt får jag frågan hur man kan tänka odling och självförsörjning om man endast har en liten täppa, bor i radhus eller i lägenhet i stan. Klart att det är lättare för oss som bor ute på landet, men även vi har börjat smått och vårt trädgårdsland är till sin yta inte så speciellt stort.  Jag har tidigare skrivit om potatistorn där man odlar potatis på höjden. Vårt potatistorn gav oss visserligen potatis, men inte på långa väga när så mycket som vi hade tänkt oss. Anledningen var att potatisblasten nästan enbart växte upptill på tornet och endast ett fåtal plantor växte ut på sidan som det var tänkt. Anledningen till det var i sin tur att jag tror att vi hade satt ett för tjockt lager halm mellan jord och galler vilket gjorde det för mörkt. Bättre lycka nästa år skall vi hoppas.

Men nu tänkte jag inte skriva om potatis utan om bönor, för bönor är verkligen något som är enkelt att odla även för trångbodda. Det finns många högväxta bönsorter som gärna klättrar längs vägg eller stör. Vi klarar oss väldigt långt med de bönor som vi odlar på ca 1,5 kvadratmeter. På den plätten ryms det ca 8 plantor i cirkel och med en stör i mitten får du verkligen mycket bönor på liten plats. Så visst går det att odla "mycket" även på en liten plätt!

1 kommentar:

  1. Ungefär så gjorde jag med sockerärtor i år. Jag satte dem i de krukor som jag brukar ha surifina (stöttade med bambukäppar) och det blev ärtor så det räckte både till oss och grannen :) En klar succé.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.