måndag 5 november 2012

Släckt var det här

I helgen har jag och äldsta dottern sovit på hotell i Helsingfors. Det känns lyxigt att kunna kombinera jobb med enskild tid med ett av barnen. (Förra helgen var det sonens tur). När vi gick genom hotellkorridoren såg min 13-åriga dottern en golvlampa som stod och spred lite stämning. -Tänk vad onödigt det är att den där står och lyser, utbrast hon och stängde resolut av den. Ännu ett dygn senare var den släckt när vi gick förbi. Fina, fina dottern som trots sina suckar och stönar innerst inne tar till sig vad hennes föräldrar tycker. Och som på sitt tonårsvis visar att alla kan göra något. Det fick mig att tänka att om vi alla i t.ex. en veckas tid skulle gå omkring och släcka lampor som vi tyckte det var onödigt att de lyste. Ja då skulle vi spara en helsikes massa el.

Och så måste jag också bara få tillägga en annan grej som jag ofta tänker på. Nästan alltid när jag kommer in i ett hotellrum står tv:n på och så står det Bästa Maria Österåker, välkommen till ....  Kan de sätta på tv:n från receptionen eller står den alltid på och de bara ändrar namnet? Eller den står ju förstås inte alltid på eftersom jag stänger av den, men sätter typ städerskan på den när hon lämnar rummet och så står den på tills gästen kommer. Vilket slöseri med el! Måste komma mig för att fråga ...

7 kommentarer:

  1. ...och så lakanen, jag har så svårt med det där att de skall tvättas efter en natt, känns som höjden av slöseri då man tänker på mängden av lakan som tvättas varje dag i världen efter en liggning.
    Men att släcka en lampa, det är en bra och liten konkret sak man alla kan göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, vad är alternativet? Att sova i någon annans lakan? : ) Jag brukar tänka på handdukarna som hänger där på krokarna. Tvättar de dem fast de ser oanvända ut? För ibland brukar jag dutta händerna på dem utan att ta ner dem från hängaren ...

      Radera
    2. Jag har jobbat som hotellstäderska och då såg det ut så här: lakanen byttes självklart varje gång det var en ny gäst i rummet. Om det var en gäst som bodde längre tid byttes lakanen alltid en särskild dag i veckan och ja det kunde väl hända att bytardagen var en tisdag och gästen hade anlänt på måndagen fast vi i städet brukade hålla koll på om det blev onödigt många byten och sköta den logistiken själva.
      Nuförtiden brukar hotellen ha miljötänk och uppmana gästerna att lägga handdukarna på golvet om de vill ha dem tvättade. Vi bytte inta handdukarna dagligen. Såg de rena och torra ut vek vi ihop dem snyggt och hängde tillbaka dem (om de inte låg på golvet då) Som gäst är det ju lätt då att tro att man har fått en ny handduk.
      Jag tycker inte heller att lampor ska lysa i onödan oh förhoppningsvis använder man på sikt LED om man ändå envisas.
      Ha det gott!

      Radera
    3. Åh Anna,vad bra med en egen hotellexpert : ) Det är det jag är så fascinerad över sociala medier. Bland ens vänner finns det nästan alltid någon som vet något om nästan precis allt.

      Radera
  2. Ååå tänk att det stämmer så bra; att barn gör som vi gör och inte som vi säger...

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att hoksa att barnen ändå suger i sig det man pratar om och gör. Hon har så rätt i att det är helt onödigt med en massa myslampor i rum där man ändå inte vistas. Du har förresten fått en bloggutmärkeslse på min blogg :) http://bohemianmaggie.blogspot.fi/2012/11/bloggutmarkelsen.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack Maggie! Jag ser det som en stor ära och skall fullfölja mitt uppdrag inom sinom tid.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.