tisdag 18 december 2012

Kåldolmar

Det finns några saker som gör att jag känner mig som en riktig präktig husmor/mamma. 1) Hänger ut tvätt på torklinan, 2) Steker köttbullar, 3) Bakar kanelbullar tills barnen kommer hem ur skolan och 4) Fixar kåldolmar.

Kåldolmar var länge något som jag köpte som halvfabrikat, med tanken om att det var krångligt att göra egna. Och visst tar det lite tid, men krångligt är det ju inte och åh så gott det blir. Barnen älskar dem, det är perfekt självhushållningsmat och det går enkelt att göra en stor sats och frysa in. Så här brukar jag göra:

Köp ett helt kålhuvud i affären. Gröp ur det hårda mittpartiet och koka det i saltat vatten (2 tsk salt / liter vatten) i ca en kvart. Vart efter bladen lossnar tar du dem åt sidan och låter dem rinna av. De små bladen i mitten på kålen (de som är för små för att täcka dolmarna) kan du strimla och lägga i smeten.

Fixa fyllningen genom att blanda ihop 400 g köttfärs (jag använder lammfärs), ½ dl kokt grötris, 1 ägg, en hackad gul lök, 1 tsk salt, svartpeppar och 2 tsk torkad mejram.

Rulla ihop bladen med fyllningen till paket. Sätt dem i en smord ugnsform eller på bakplåtspapper. Klicka på smör och ringla över sirap. Tillred i 200 grader varm ugn i ca en timme. Vänd dem en gång under tillredningen och ös med vätskan som bildas i formen

Och nu när jag sitter och skriver det här kommer jag ihåg att min lillebror brukade säga att när han blir stor skall han skaffa två hundar. Den ena skall heta Kål och den andra skall heta Dolmar. Tydligen har han inte blivit tillräckligt stor än för han har bara en liten katt.

1 kommentar:

  1. Åh, nu blev jag riktigt sugen på kåldolmar. Det blir oftast att jag gör kålpudding eftersom det är så enkelt. När jag väl lagar det äter vi som tokar =) Kåldolmar skall absolut hamna på matlistan i januari. Självklart med ditt recept ;)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.