måndag 21 januari 2013

Reklam -Nej tack

En av de enklaste sakerna du kan göra såväl för miljön, prylhysterin som din egen ekonomi är att sätta upp en lapp med texten "Reklam -Nej tack!" på postlådan. Dels så inbillar åtminstone jag mig att jag på något vis sparar papper (?) men framför allt så intalar jag mig lättare utan reklam att jag inte behöver någonting. För ibland, när det har snöat och lappen på postlådan inte syns, så dimper det ner reklam även i vår postlåda. Och då sitter jag och bläddrar och plötsligt föds en massa behov. Oj, vilken snygg dammsugare! Visst sjunger vår på sista versen? Och titta nu har de jätterea i den klädaffären. Då borde jag ju absolut ta mig en titt!

Nej för mig är reklamstoppet ett verktyg för att kunna leva i min egen lilla bubbla. En bubbla där det inte finns så många behov och önskningar. I alla fall inte prylmässigt.

I ett gammalt nummer av Camino (28/12) läser jag om ett intressant svenskt initiativ. Miljöpartiet har föreslagit att man för att ta del av reklam skall bli tvungen att acceptera reklam. D.v.s. sätta upp en lapp med "Reklam -Ja tack!" på postlådan. Det låter ju hur vettigt som helst. Hoppas det blir så.

Enklaste lappen fixar du själv, men är orken inte på topp hittar du dekaler att ladda ner och printa ut t.ex. här  eller så köper du en tjusig skylt här  eller här. 

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.