söndag 7 april 2013

Boktipset : Syra själv

Boken Syra själv av Karin Bojs är ju en bok som jag läst om i såväl bloggar som tidningar under det senaste året. Det är även en bok som jag från och till funderat på att beställa, men inte kommit mig för. Så när ögonen föll på den i bibliotekets hylla damp den genast ner i min lånekorg.

Jag har länge tänkt att jag vill lära mig att använda syrning som konserveringsmetod. Dessutom lär det ju vara så hälsosamt med alla mjölksyrebakterier som frodas. Men ... det enda jag tänker på när det gäller syrning är surkål och det tycker jag faktiskt inte så värst mycket om ... Kanske det är därför jag aldrig riktigt kommit mig för att engagera mig desto mera i syrningens ädla konst. Men nu skulle jag då alltså lära mig, åtminstone i teorin.

Så vad tyckte jag? Var det en bok att plinga hem från bokhandeln? Boken var bra, men inte en bok som jag vill äga. Den var lättläst. Att syra verkar inte så krångligt. Därför känns det onödigt att köpa boken eftersom jag kan skriva ner punkterna väldigt enkelt och förhoppningsvis hitta pappret i höst. Boken innehåller även en hel del recept. En del tänker jagdirekt att jag vill prova och de skriver jag av. Andra tänker jag att de där kommer jag aldrig att testa och då känns det ju onödigt att ha boken.

Summa summarum. En bra bok. För mig räcker det med att låna, läsa och begrunda. Men vill du köpa är boken absolut inget dåligt köp. Så det så.

Ps. Du kan provläsa boken här.

5 kommentarer:

  1. Ett tips till dig om du vill börja lära dig tycka om (älska!) surkål: gör surslaw! Blanda surkålen med typ turkisk yoghurt/creme fraiche och lite majonnäs. Bland det godaste som finns faktiskt. Vår ettåring började äta surkål så, nu äter han den "ren" med sked.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också det verkar spännande med att syra! Men... har inte heller kommit mig för. Gillar däremot surkål, hade inget annat val än att lära mig då jag bodde i Österrike ett drygt halvår. Du får återkomma med rapporter i höst om hur det går och hur det smakar!
    Sofia

    SvaraRadera
  3. Hehe, ännu ett surkåltips: 1) skär en avokado itu 2) sätt surkål i hålet där kärnan fanns 3) ät. Supergott! Avokadons milda smak tonar ner surkålens smak.

    Jag har också funderat på boken, men liksom du först tänkt låna den från biblioteket.

    SvaraRadera
  4. Rekommenderar en bok som heter "Mjölksyrejäsning
    av grönsaker" av Annelies Schöneck (finns på alternativ.nu) Hon har skrivit många andra intressanta böcker dessutom, den om att ta tillvara äpplen är himla bra!
    Jenny Ö

    SvaraRadera
  5. Nej hör ni, jag skrev inte ens av receptet på surkål. Så det så! Och Jenny tack för tipset om äppelboken. Den skall jag skaffa!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.