torsdag 11 april 2013

Fasterapport 1

Just nu sitter jag på tåget ner till södra Finland. Klockan är sju på kvällen och jag är rejält hungrig. Men så är det även min andra fastedag på raken. I väskan har jag en banan, ett litet äpple och en lättfil. Det skall jag äta om en stund. I magen finns två morötter, havregrynsgröt kokad på 1 ½ dl havreflingor (utan mjölk och socker) och en banan. Det är det enda jag ätit sedan jag steg upp.

Eftersom jag ville trycka in två fastedagar denna vecka var jag tvungen att ta två på raken. Jag har bestämt att min periodiska fasta kommer att vara två vardagar per vecka. Jag försöker få dem efter varandra, men ibland funkar det inte p.g.a. mitt jobb och då får det bli någon dag emellan. Jenk fastar måndag, onsdag och fredag. Han tycker det funkar jättebra. Åtminstone så länge han gör något så att han inte tänker på mat. (Kanske det är därför jag är så hungrig nu här i tåget).

Det är först nu den sista timmen som jag har känt mig hungrig. Annars har det gått förvånansvärt bra. Både idag och igår. Jag har känt mig lite yr och haft en lätt huvudvärk ibland, men det gick om när jag förstod att jag var tvungen att dricka mycket vatten. Gårdagskvällen gympapass var visserligen tyngre än vanligt, men jag vet inte om det var inbillning eller om kroppen faktiskt var utan energi. Det som inte kom fram i programmet var nämligen om man kan vara väldigt fysiskt aktiv även under de dagar man fastar ...

Jag har aldrig fastat tidigare och jag har aldrig bantat. Har knappt vetat vad en kolhydrat är. Jag hade därför trott att det här var svårare än det var. Hittills är jag alltså positivt överraskad. Många har önskat att vi avger rapport om vår fasta. Visst kan vi det, men eftersom vi inte äger någon våg och inte har känt något behov av att dokumentera våra värden hos någon läkare, kommer vi inte att kunna berätta hur mycket vi går ner eller så. Bara så ni vet. Men tänk att en morot kan vara så god. Att inse det är ju en bra resultat. Och att känna att jag sedan när jag äter min chokladbit, faktiskt kan äta den med gott samvete. Tidigare njöt jag sällan riktigt av godis och glass eftersom jag samtidigt hade lite dåligt samvete. Det tänker jag inte längre ha! Och det är också ett resultat som jag tycker om.

Nej, nu tusan tänker jag äta mitt äpple!

8 kommentarer:

  1. Tänk på att när du tränar utan att ha ätit någo under dagen så tas energin från dina muskler istället för fettceller. Så, genom att träna under fasta bryter du ner din kropp.

    /Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skall jag tänka på. Nu har jag bestämt att jag bara tränar de dagar jag inte fastar. Fast i och för sig i länken nedan stod det att man bra kan avsluta en fasteperiod med t.ex. ett löppass.

      Radera
  2. Här kan du läsa mera om periodisk fasta:http://www.jonasbergqvist.se/sidor/periodisk-fasta/
    väldigt bra skrivet tycker jag. Jonas tycker att man inte ska äta alls de dagar när man fastar och så har jag också kört. /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken. Den var verkligen intressant. Jag är nog tvungen att äta något. Tror det har med psykologi att göra. Om jag vet att jag inte får äta något så lägger jag av, men vet jag att jag får äta lite så funkar det bra. Sedan gör jag ju inte detta för att gå ner i vikt eller för att maxa mina träningsprestationer så det är inte lika noga.

      Radera
  3. Hej, Vad kul. Jag har just hittat till er blogg. Och har dessutom också precis börjat med min fasta. Tänkte att jag skulle fasta Måndag, Onsdag och fredag men insåg att fredagar blir svårt när familjen har fredagsmys. Jag känner att hungern går i "vågor" under dagen, men har också bestämt mig för att äta lite - för att inte tappa sugen helt.
    Lycka till. Jag kommer följa er med stort intresse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att ha dig här. Välkommen! Ja fredagsmyset har vi också funderat på. Vi diskuterade det faktiskt igår. Problemet för oss (nja, kanske inte för mig) är att vikten rasar. Fortsätter det så här måste vi nog ändra på vår fasta. Då var ett alternativ som nämndes att vi skulle köra måndag, ondsdag och fredag, men på fredagen fastade vi bara fram till kvällsmat.

      Radera
  4. Vilken bra blogg du har! Jag har också fastat 5:2 i några veckor och det fungerar jättebra. Kör måndagar och torsdagar, då jag bara äter 600 kcal till frukost och sedan inget mer än vatten/kaffe/te förrän nästa morgonmål. Jag jobbar som massör vilket ju är skapligt krävande fysiskt men jag märker faktiskt inte någon skillnad mot tidigare när det gäller orken. Snarare känner jag mig piggare!

    Vad gäller idéer och inspiration kan jag rekommendera Michael Moselys (han som gjorde dokumentären) bok "The Fast Diet". Den finns på bokus.com och kostar runt 90 kronor. Han har även en hemsida som du hittar här: http://thefastdiet.co.uk/

    Nu ska jag botanisera vidare bland dina härliga inlägg!

    Ha det gott
    Micke I Kopparberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul Micke att du hittade hit! Och tack för tipset!

      Radera