torsdag 11 april 2013

Hjälp vid problemhy

Med en tonåring i huset förfasar man sig ofta över den mängd  kemikalier de påstår sig inte kunna leva utan. Trots mammas förmaningar och rekommendationer är det i den här åldern ofta devisen "billigt och mycket" som efterlevs.  Och jag minns ju själv hur det var när första finnen ploppade upp på näsan eller när pannluggen skulle tuperas och sprejas. När ögonen inramades av svart kajal eller moussen kramades in i lockarna. Inte skulle jag heller ha köpt mammas husmorstips ...

Jag tänker förskräckt tillbaka på ett speciellt medel några av oss använde mot acne och som var så starkt att det tog bort färgen på  dynvaren! Ja när acnen gör entré är det lätt att som ung drabbas av panik och tänka väldigt kortsiktigt. Bort med eländet!

Men nu har vi (jag) hittat en produkt som är helt naturlig och som hjälper bra. En produkt som tonåringen gärna använder och faktiskt själv har lovordat. Inte är acnen helt borta, men mycket, mycket bättre.

Hjälpen kom här i formen av grön naturlera. I mitt fall av märket Flow Kosmetiikka och inköpt på Ekosoppi. För er som bor i Sverige verkar något liknande finnas exempelvis här. Man tar lite lera och blandar ut den med vatten. Smetar på. Väntar 15 minuter. Sköljer. Klart.

Leran finns i färgerna röd, vit och grön. Grön är för fet och oren hy medan rosa lera används när man har problem med för torr hud.

Och på tal om tonårsproblem. Denna länk skriver om hur man kan använda matsoda (bikarbonat) mot pormaskar. Har dock ej testat!

8 kommentarer:

  1. Jag har också blivit rekommenderar lera som ansiktstvätt, men inte kommit mig för att inhandla den ännu. Jag använder olivtvål (som lämpar sig riktigt bra för acnehy) och den har visat sig funka jättebra! Och billig är den! Men vad kul att läsa att leran också fungerar. Kanske byter till den när jag tröttnat på olivtvålen eller vill ha lite ombyte :)

    Jag gick tidigare i somras på en hudvårdskonsultation hos en ekologisk hudvårdsterapeut och fick en massa bra tips. Har själv haft dålig hy som yngre och använde just allt det där hemska du beskriver. Visste inte att det fanns naturliga sätt att hålla hyn frisk. Jag sammanställde alla tips jag fick i ett inlägg: http://heidiskaos.blogspot.fi/2012/08/hudvards-tips-for-problem-hy.html
    Kanske din tonåring har nytta av något av tipsen? :)

    Har ännu ett tips förutom det. Har börjat använda kokosolja som sminkborttagningsmedel och lite all-round-hudvård. Och jag tror mitt tonåriga jag skulle ha gått med på att använda det då det doftar så himla gott och är enkelt att använda! :)

    Har just hittat till din blogg förresten, men har läst om din bok i en artikel en gång! Är impas av ert själförsörjningsprojekt!

    SvaraRadera
  2. Annars funkar det att tvätta ansiktet med galltvål, det tar också bort finnar.

    SvaraRadera
  3. Smält aspirintablett med lite honung och vatten är också superbra, jag gör en sån ansiktsmask en gång i veckan :D

    SvaraRadera
  4. Bikarbonat är toppen till mycket!
    Ja använder det som ansikspeeling en gång i veckan, funkar jättebra till pormaskarna

    SvaraRadera
  5. Hå hå, vilka bra tips. Det ena bättre än det andra. Galltvål, aspirin ... vem kunde ha anat?
    Vad glad jag är när ni delar med er. Det är ju det som är så roligt med att ha en blogg. Att jag lär mig så mycket själv!

    SvaraRadera
  6. En sak till, när jag var tonåring gjorde jag ansiktsvatten av avkok på hallonblad. Jag samlade in blad och frös in för att ha till vintrarna. (Jag var lite eko-nördig redan då)

    SvaraRadera
  7. Hej! Sitter och letar efter naturliga, veganska "kurer" för ansikte. Har ganska fet hy, och i perioder en del finnar. Blev därför jätteglad när jag hittade detta inlägg. Men jag undrar; hur ofta använder din son/dotter detta? Krävs det att man gör det varje dag för att märka skillnad eller räcker den någon gång i veckan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tove!

      Min dotter använde det en gång i veckan och märkte direkt en skillnad. Hoppas det även funkar för dig : )

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.