fredag 19 april 2013

Kanindynga

Behändigare skit får man väl leta efter. Eftersom vår kaninfarm börjar anta en smått ohanterlig proportion (känns det i alla fall som vissa dagar) råder det inte direkt brist på "kaninpeelor" på vår gård. Men hur är det då med kaninskit i gödningssyfte?

" ... kaningödsel är lika bra som kogödsel fast mildare"
"
Att lägga 5-10 kaninpluttar i blomkrukorna inomhus är ypperlig billig växtnäring för den som har en kanin hemma..""Varken ko-/har- eller kaningödsel behöver 'brinna'. Dom är inte lika starka som häst- och hönsgödsel. Utan den kan myllas i jorden direkt. Och det är viktigt att mylla ner ytligt annars om gödseln ligger ovanpå dunstar kvävet i luften."


Jippii! För några dagar sedan planterade jag om mina paprikor. Eftersom jag läst att paprikor vill ha rikligt med kväve och fosfor gick jag ut på gården för att plocka några "peelor". Att hantera skit har aldrig varit mera renligt om vi säger så. En plupp i varje kruka. Plantorna strålar!

Att kogödsel inte behöver brinna skriver jag dock inte under på. Vi har nog brunnit ner vår. Men kaninpeelorna är så små så de torkar av sig själv där de ligger och skräpar.

Och så en anekdot. Som liten älskade jag godis. En ovana som inte försvunnit med åren kan väl tilläggas. Ibland blev suget så stort att jag bara var tvungen att gräva lite i köksskåpen. Oftast blev jag ju fast. Min mamma visade mig för några år sedan en dikt som jag som sjuåring skamset skrev som ursäkt efter att ha blivit tagen på bar gärning.


Du ska inte stjela
Du kan bli lurad av en harapeela



5 kommentarer:

  1. Stor tänkare redan då :) Grattis till peelfabriken.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag har använt kaninpeelorna utomhus men inte till plantor krukor.

    SvaraRadera
  3. Hmm...månne det går lika bra med rådurspeelor...:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning. Har försökt söka på nätet, men utan resultat. Prova! Du kan bli den första i världen som testar!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.