onsdagen den 3:e april 2013

Varannandags fasta

Jaha, så var det dags för nya experiment här i huset. Kanske någon av er i likhet med Jenk såg förra veckans avsnitt av Vetenskapens värld? Om inte kan ni se det här. 

Det var faktiskt väldigt intressant. Programmet handlade om hur man genom periodisk fasta kan ge kroppen en reparationsfas där nya hjärnceller bildas och där det naturliga vilotillståndet kraftigt reducerar risken för att insjukna i  hjärtsjukdomar, diabetes och cancer. Även åldrandet kan framskjutas. Nu är det inte så att jag inte gillar själva tanken på att bli gammal. Snarare är det väl så att jag gärna är klar i knoppen när jag rullar fram med min rollator. Visste du till exempel att en europeisk 65-årig man i medeltal äter åtta mediciner i veckan?

Nu är ju fastan i sig inte något nytt, men programmet gav en intressant vinkling på fenomenet. Något som gör att jag faktiskt tror att det skulle kunna gå. Man fastar antingen varannan dag eller enligt principen 5:2 (fasta två dagar, frossa fem dagar). För det är det som är det fina i kråksången. Om man fastar genom att äta endast 500 kalorier (om man är kvinna) per dag så spelar det ingen roll vad man äter under sina frossardagar. Den goda effekten kvarstår!

Intressant skulle de flesta tycka. Måste provas tyckte Jenk. Sån är han. Igår inledde han sin varannandag fasta. Med långa listor på hur många kalorier olika matvaror innehöll och en våg för att väga hur tunga saker han äter. Som man får han äta mellan 500-600 kalorier per dag. Igår bestod hans mat av ingen frukost, havregrynsgröt till lunch, havregrynsgröt och två morötter till kvällsmat och en fil till kvällsbit. Hungrig blev han inte påstod han, men lite tung i huvudet.

Det är meningen att jag skall haka på, men undrar om jag skulle köra enligt 5:2 istället. Anledningen till att jag inte har börjat än är att jag först måste äta upp mitt påskgodis (inga frestelser i skåpet) och att jag skall ut på lunch med min kompis imorgon. Men jag började tänka så här ... äter jag för att leva eller lever jag för att äta. Om jag tycker att det första låter mera vettigt så är jag åtminstone tvungen att prova på.

Få se hur länge det här håller i sig : )

31 kommentarer:

  1. Camilla, Vallvik3 april 2013 18:25

    Var så intressant så jag lämnade att se programmet fast solen skiner och man borde gå ut. Hoppas man får läsa mera om hur det går för er med fastan.

    SvaraRadera
  2. Låter intressant! Jag har själv en kronisk tarmsjukdom och äter mindre mjöl, havre, ja, försöker undvika alla sädeslag. Tycker att man mår bättre av det.

    SvaraRadera
  3. Hahaha, min man började i dag! Nästa vecka tänker jag börja och ska försöka hålla i det i åtminstone 15 v. Sen gör vi en ordentlig utvärdering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kom jag ju i och för sig på att nästa vecka är jag ofta på jobbresa och då kanske jag inte kan börja, men kanske veckan därpå? Låter lite välbekant det där : )

      Radera
  4. Vet inte varför det blir så, men jag kan inte "ta en paus" i skrivandet i kommentarsfältet när jag kommenterar på din blogg. Om jag gör det, så kan jag inte fortsätta sedan. Därför blir i bland mina kommentarer lite korthuggna!
    Vad jag ville säga i kommentaren ovan, är att det ska bli kul att jämföra våra resultat. Med andra ord så hoppas jag på uppföljning av er fasta.

    SvaraRadera
  5. Jag har också börjat med fasta varannan dag efter att ha sett svt programmet. Och det känns förvånansvärt lätt än så länge. Ingen frukost, bara te eller kaffe. Ingen lunch förrän vid ett - två tiden. Jag känner mig lätt och pigg och inte speciellt hungrig - det är bara att ställa in sig mentalt på att jag inte ska äta förrän en viss tid. Jag har inte räknat kalorierna under fastedagarna men märker att jag inte har lust att äta stora mängder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter ju tröstande : ) Men det är konstigt vad lite mat 500 kalorier är när man ser det framför sig ...

      Radera
    2. Jag har märkt att många sprider ut sitt matintag under dagen. Det har inte vi gjort (Förutom 8kcal i form av buljong på morgonen) Så jag tycker att 500 kcal räcker till en jättestor sen lunch. Omelett på två ägg, 5G grädde, 15-20 G parmaskinka, champinjoner, spenat, Haricovert och ca 10G fet ost. Omeletten får mig att stå resten av dagen!

      Radera
  6. Igen... det låter vettigt att fasta regelbundet, inte minst för att låta mag-tarm apparaten att vila då och då. Att ständigt äta stora mängder mat kan jag tänka mig innebär en stor belastning för systemet, på olika sätt. Jag tänker på min far som led av hemorrojder och min bror som har samma besvär. Två personer som åt/äter alldeles för mycket.

    SvaraRadera
  7. Intressant att det där programmet fått så stort genomslag. Jag är på den sjätte dagen. Förutom de utlovade hälsovinsterna har det även gjort mig medveten om hur mycket skit jag proppar i mig.
    Vidare tror jag inte att jag kommer få någon större lust att "frossa" ohämmat även när det är tillåtet. Gjorde det en kväll, och fick egentligen ingen större tillfredsställelse av det. Jag tänkte börja med 8-10 veckor och se hur det faller ut.

    Mvh Rüben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl det som är dubbelvinsten med varannandagsfastan. Dels att man äter mindre den ena dagen och sedan inte har lust att verkligen frossa den andra dagen. Lycka till med din fasta!

      Radera
  8. Jag provar oxå! Inne på dag 9....

    SvaraRadera
  9. Åh vad jättespännande att höra er. Jag har också sett programmet. Tänkte kolla mitt IGF-1 värde i nästa vecka och sedan sätta igång med 2 dagar per vecka. Det ska bli intressant att se hur värdet eventuellt förändras efter en tid.

    Har ni tips på några bra "matsedlar" för 500 kcal?
    /Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matsedlar är väl att ta i. Jag har hittills ( i mina två dagar, ha ha) kört hårt med havregrynsgröt, morötter och groddar + en fil och en frukt på kvällen. Det har funkat bra för mig.

      Radera
    2. 2 dl torra havregryn (som sen blir till gröt) är 140 kcal.
      2 koppar morötter (råa, blir ca 6 normalstora) är 100 kcal.
      1 äpple är 60 kcal.
      125 g blåbär är 60 kcal.
      Det jag har gjort under mina fastedagar är att fördela dessa matvaror över dagen. Men då är jag vegan och ser inte mina fastdagar som dagar då jag frossar i ägg, kött och ost som alla andra :) (inget ont menat, bara sanning).
      Jag fastar iofs bara 5:2 men det går riktigt fint hittills!
      Ibland byter jag ut den andra dl havregryn till en skiva tofu eller 1/2 kopp bönor, beroende på hur mycket fysiskt aktivitet jag har gjort.
      Iofs låter det som att jag fastat sjukt länge nu men det har jag ju faktiskt inte :)

      Radera
    3. oj, gröten är det dubbla, 280 kcal, vet inte hur det där blev till!

      Radera
  10. Hittade bloggen via google.
    Jag började också med varannandags fasta efter programmet. Har kört sedan den 28 mars (imorgon blir det 2 veckor). Än så länge har gått ner 2,6 kg. Blodsockret var ok redan innan. Men det känns fräschare och kroppen är inte uppsvälld som innan. Har bara svårt att låta bli socker de dagar jag äter, så det intressanta är att vikten har gått ner även om jag har ätit glass, choklad mm de dagar jag har ätit. Nu ska det jobbas på att äta bättre på "matdagar". /M.

    Kul att det är så många som provar på samma sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skulle ju vara bra om man började äta mindre choklad, glass och så, men för mig är det även det att när jag ändå äter det så vill jag kunna äta det med gott samvete. Som det är nu så njuter jag aldrig riktigt för jag har samtidigt lite dåligt samvete.

      Radera
  11. Hur går det för er? Nyfiken! Själv tänker jag i framtiden testa 2 dagar i veckan men är just nu gravid så det är ju inte särskilt lämpligt! Jag tror att bonusen till fastan blir att man tänker mer på vad man stoppar i sig de dagar man inte fastar, en vinn vinn situatuion!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag måste skriva ett nytt inlägg tror jag : )

      Radera
  12. Äntligen något man tror på!
    Jag är inne på 4:de fastedagen. Har precis druckit en kopp hönsbuljong, jättegott och varmt.
    Jag tror det är mycket psykologi i det här! Det är lättare att fasta, om man kan skjuta upp längtan att äta det där goda, tills imorgon! Det är kortare tid och man kan faktiskt vänta tills imorgon.

    Jag är ute efter ett hälsosamt liv på gamla dar (är 66 år), men har dessutom tappat 2 kg. redan!
    Kristina

    SvaraRadera
  13. Har själv kört sen 1 april. Har hittills gått ner 5 kilo och känner mig inte längre hungrig på fastedagarna. För mig fungerar det bästa att lägga alla kalorierna på middagen och ett litet kvällsmål innan jag går och lägger mig.
    Man kan faktiskt få till riktigt goda maträtter om man bara försöker och äter man inget på hela dagen så blir man proppmätt av en liten portion till middag.

    Bloggar om dieten på http://atafemtva.wordpress.com

    SvaraRadera
  14. Hej på er! Har också sett programet, kände direkt att detta var något jag kunde få in i mitt liv, och som jag skulle kunna fullfölja. Känner mig taggad som bara den, lycka till alla:)

    SvaraRadera
  15. Hej. Jag har fastat måndagar och torsdagar sedan april och det går jättebra, jag har gått ner 7 kilo och har prima blodvärden och tryck. Min variant är att jag t.ex. på söndagen äter normal middag vid 17-tiden, hoppar över kvällsfikat och sover gott på natten. Dricker vatten på morgonen och en kopp kaffe vid 9-tiden. Vid 11:30 äter jag en fruktsallad, med en rejäl bit melon, ett äpple, en nektarin och LITE russin. Blir rejält mätt och det ger ca 400 kalorier. Dricker vatten till och tar en kopp kaffe vid 14-tiden för att sedan äta en normal middag vid 17 igen. Fungerar bra utan hungerkänslor eller matthet. Kan varmt rekommenderas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att det funkar bra för dig. Själv skall jag återuppta min fasta nu efter ett sommaruppehåll. Det som skall bli intressant att se är hur det funkar nu när jag även har börjat löpträna. Räcker orken till?

      Radera
  16. HU, jag tycker den här fastevurmen är lite skrämmande - men det var intressant att se var den här trenden fick sin början (dvs att det kommit ett lämpligt tv-program som jag inte tänker kommentera eftersom jag inte har sett det).
    Jag är en sån där som blir rabiat om jag inte får mat. Hög ämnesomsättning och känslig för lågt blodsocker. Svimmar om blodsockret blir för lågt, innan dess blir jag yr, frusen, lättirriterad och tappar koordinationsförmågan.
    Nå, nu fattar jag ju själv att jag gör bäst i att inte fasta, och läste dessutom i en artikel att även förespråkarna avråder folk med hög ämnesomsättning från 5:2-dieten. Det är lite som med kaffe: jag inser själv att det där inte passar mig. Men samtidigt tycker jag att det är ett lite större problem. Vi har en så sned syn på mat och ätande numera, och jag är rädd att 5:2-vurmen bara gör saken värre. I överflödets tid är det säkert bra att träna på att avstå, men det känns ändå som om det inte är bra att börja med att avstå från mat just därför att det västerländska samhället inte kan förhålla sig normalt till ätande. Redan det här med att man är "duktig" om man inte äter vissa saker, eller inte äter alls under en dag. Det skrämmer mig. En ätstörningsinsatt person i bekantskapskretsen har också påpekat att redan det att man känner skuld efter att man ätit vissa saker visar på ett problematiskt förhållande till mat och ätande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag redan tidigare skrev ( i ett annat inlägg) så tror jag detta är farligt om man har minsta anlag för ätstörningar eller annars är överdrivet kroppsfixerad. Känner mig lite tidigt ute med den kommentaren faktiskt : )

      Men när man har en sund inställning till det så tycker jag det är en intressant och bra grej. Nu har det ju hypats väldigt mycket kring att gå ner i vikt, men det som jag tycker är mera intressant är hur det påverkar kroppen så att man förhoppningsvis kan undvika sjukdomar.

      Radera
  17. Dieter hit o dit,men att hitta en livsstil som förhoppningsvis kan undvika sjukdomar,vill jag poängtera sockret-boven till många sjukdomar o cancer.
    Många väljer att blunda o strunta,"kan ju inte va såå farligt",men har själv växt upp med varningen om sockret och tycker det är helt solklart.Behöver man sockret??Nej.Bara tandtrollen i så fall.Kroppen producerar själv det insulin den behöver.
    Googla socker cancer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Jag tycker 5:2 har fått lite mycket skit för att den bara förvandlats till en bantningsdiet. Men det finns ju klara indikationer på att hela kroppen mår bra av det. Det talar man inte lika mycket om. Kanske för att människan fort hoppar på något i syfte att gå ner i vikt. Och jag borde verkligen minska i på mitt sockerintag. Försöker, men det går inte alltid så bra.

      Radera
  18. Hej!

    Har tänkt på fasta med. Verkar bra enligt dokumentären. Är det någon som har mer erfarenhet med varannandagsfastan? Funkar det med träning? Tänkte köra konditionsträning på de dagarna jag fastar och styrketräning på de dagarna som jag mer och då äter kött t.ex.

    SvaraRadera