tisdag 28 maj 2013

Solskenssirap och en massa andra maskrostips

Så här ser en stor del av vår gräsmatta ut för tillfället. Maskrosor, maskrosor och maskrosor. Många skulle slita sitt hår, men jag har resignerat och istället börja gilla läget. Maskrosor är som små glädjesolar, de är prima mat åt våra bin och de kan användas till mycket skoj.

Idag har jag testat att koka solskenssirap enligt ett blogginlägg jag hittade på Bondjäntans blogg. Problemet var bara att det inte i receptet stod hur mycket socker jag skulle lägga i, vilket gjorde att min sirap inte blev så värst tjock och seg. Eller så kokade jag den inte tillräckligt länge. Men den smakade bra och upptappad på gamla sirapsflaskor tror jag den blir perfekt på plättarna eller i brödbaket.

Sedan hittade jag av en slump en hel e-bok om vad man kan göra med sina maskrosor (på engelska) så vem vet. Kanske de blir en bristvara?

6 kommentarer:

  1. Visst är det bra om man kan göra något nyttigt av ogräset!
    Vi satte en sats med maskrosvin igår, sen om det är nyttigt eller inte går väl att diskutera.
    men spännande ska det bli att se hur det smakar.

    SvaraRadera
  2. Här finns ett resept på maskrossirap http://martha.fi/svenska/start/recept/view-51918-641?def-51918=46

    och här finns massor annat intressant
    http://martha.fi/svenska/start/recept/view-51918-641?def-51918=46

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset om e-boken, maskrosor har man ju gott om ;) Jag brukar plocka knopparna och steka dem med olivolja och salt. En delikatess!

    SvaraRadera
  4. Jag har gjort maskrosmarmelad i år. Först tyckte jag det var äckligt men efter att den fick stå några veckor är det som den mognade och var inte lika besk.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.