torsdag 18 juli 2013

Förvälla nypotatis

Något av det godaste jag vet under sommaren är nypotatis, gräddfil, stekta ägg och sill. Min son är inte lika förtjust -Jaha, nu börjar den här sommarmaten igen, utbrast han för en tid sedan. En annan maträtt som vi ofta har och som däremot hela familjen älskar är följande. Köp en stor rökt sik, bena ut köttet. Koka nypotatisen tills den är mjuk. Sätt  en portion av fisk, nypotatis, gräslök och en stor klick smör på en bit av aluminiumfolie. Vik ihop och sätt en stund i ugnen.

Det är ju bara det att de här maträtterna bara går att äta med nypotatis. Inte med "gambäpääror" (gammal potatis).  I tidningen Kuriren läser jag något som jag inte tänkt på tidigare. Att det går att förvälla nypotatis och äta av den hela året.

Skrubba potatisen ren och lägg i kokande saltat vatten och rikligt med färsk dill. Låt potatisen koka 5-6 minuter, häll bort kokvattnet och kyl ner potatisen. Lägg i portionsaskar med färsk dill över och frys in. Sedan lägger du den halvtinade potatisen med dillen i kokande vatten och låter den koka tills den är lagom mjuk.

Detta skall testas!

6 kommentarer:

  1. Men så smart!! Ja, det vill jag också testa! Jag har gjort försök till potatisodling, djupbädd med halm, från den youtube-länk du tipsat om tidigare. Först trodde jag att jag mördat all potatis då det var helt dött... men nu spirar det så smått. Inte alla potatisar men kanske knappt hälften i alla fall :o) Får hoppas att jag får några att förvälla då :o)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Fast blir det lika gott om man äter det hela året?

    Pepparkakor är så goda när man tar den första tillsammans med glöggen till första advent men äter man köpespepparkakor hela året så är pepparkakor rätt blaha.

    Tycker det gäller det mesta som kräftor, surströmming osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant! Men i vårt fall skulle det snarare bli att kunna äta billig och egen mat en större del av året. Och det vore ju bra om det inte blir riktigt lika gott. Så får man ändå längta...

      Radera
  3. Smart och gott! Men frågan är om det är så ekonomiskt att fylla frysen med potatis?? / Anna F

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju en bra fråga. Jag skulle väl spontant säga så här. Att det är inte vettigt att köpa en större frys för att ha rum för potatisen, men finns det rum så är det väl mer ekonomiskt att fylla den helt. En full frys tar nämligen mindre el än en halvtom.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.