tisdag 20 augusti 2013

Maria på klagostigen

Ibland blir jag bara så arg. Igår var en sådan dag.

Det första föremålet för min ilska var det svenska företaget Girl:it som till unga tjejer säljer månadspaket med böcker och andra saker. Obs! För flickor. På förpackningen som kommer hem står det att det är absolut förbjudet för pojkar. Nåja, det var inte det jag störde mig så värst mycket på den här gången utan följande.

Förra året såg min äldsta dotter ett erbjudande om ett introduktionspaket som skulle innehålla massvis med roliga saker som hon ville ha. I erbjudandet stod att man kunde avsluta prenumerationen genom att sända tillbaka två månadspaket i rad eller på förhand avboka sex paket på raken. -Det där låter nog lite krångligt, sade jag. -Nej, jag lovar att själv avboka alla paket och betala med mina egna pengar bara jag får testa det första paketet, sade min dotter. Eftersom jag tycker om företagsamma barn och eftersom hon får göra vad hon vill med sina egna pengar beställde hon alltså det första introduktionspaketet.

Hon var jättenoga med att via e-post avboka alla följande paket och i slutet av förra året slutade därför deras medlemstidning att komma. Allt var frid och fröjd. Ända tills vi ett halvår senare fick en lapp att vi skulle hämta ut ett paket från posten. Dottern var eld och lågor. Vad kunde hon ha fått till posten? Hon som inte hade beställt någonting. Vad spännande! Jo, ni gissar rätt. Det var ett månadspaket från Girl:it.

På deras hemsida fanns inte en enda e-postadress utan endast en telefonnummer till en kundtjänst i Sverige. När jag väl ringde dit och pratade med Diana påstod hon att vi var tvungna att avboka tolv paket i rad för att vår prenumeration skulle upphöra. Och nu hade vi då alltså inte gjort det, vilket gjorde att vi fick ett paket på posten. -Men vi har ju inte avbokat något sedan oktober och ändå inte fått något paket! utbrast jag. Men se du, då såg Diana att vi visst hade avbokat. Varje månad mellan november och juli hade vi avbokat. Ja, det var då konstigt. Jag blev argare och argare på Diana-fjanten. Nej, vi hade inte avbokat och nej vi hade inte fått något paket sedan vår sista avbokning i oktober och nej det stod inte 12 paket i introduktionserbjudandet! Till sist sade hon att hon säger upp prenumerationen. Vad hon sade härnäst vet jag inte för jag slängde på telefonluren. Så akta er för Girl:it.

Sedan klagade jag på en tröja på Lindex av bara farten. Yngsta dottern får sällan nya kläder, eftersom hon ärver det mesta av sin syster. Tråkigt för henne. Inför skolstarten fick hon dock välja nya kläder. Vid första tvätten lossnade flera av "paljetterna" som prydde hennes tröja. Dags för att klaga. Inget kvitto hade jag heller, men jag har för mig att är det fel i en vara man har köpt så behöver man inget kvitto. Så jag gick bara fram till kassan och sade att jag ville klaga på en produkt, visade tröjan, sade att jag inte hade något kvitto och vips hade jag en sprillans ny tröja i min hand. Bra jobbat Lindex!

Nu har klagotanten gått och gömt sig och vi får hoppas att hon inte behöver krypa fram på länge.

5 kommentarer:

  1. Visst är det märkligt att man ska behöva lägga så mycket kraft på en del företag! Men samtidigt är det ju viktigt att man tar sig an problemen. De ska ju inte komma undan med dåliga produkter eller avtal för då lär det ju bara bli sämre och sämre... Bra jobbat!
    //Anna

    SvaraRadera
  2. Jepp. Vi hade samma problem med girl:it. Var i kontakt med förlaget i Sverige och avbokade och sade upp prenumerationen gång på gång i flera månader. Sedan började vi mitt i allt få girl:it paket på finska också från motsvarande bolag i Finland fast vi aldrig ens beställt något därifrån. Blev då så förbannad att jag skickade mejl åt cheferna på respektive förlag och hotade med att dra allt till högre instanser om de inte genast upphörde med sina utskick trots avbeställningsförfarande enligt deras egna direktiv följts. Frågade också hur de har med sin sekretess angående konsumentuppgifter och om man bara får lämna vidare uppgifter till varandra på det sättet eftersom vi aldrig gjort någon beställning på finska paket. Efter det fick jag svar från båda bolagen som beklagade det inträffade och bekräftade att prenumerationen upphört. Efter det har vi inte heller blivit besvärade mera. Nuförtiden aktar vi oss för alla sorters prenumerationer då det är så besvärligt att avsluta dem, men det är synd att det skall behöva vara så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, då slapp jag lindrigt undan. Men å andra sidan är det väl i värsta fall inte över än. Men hoppas, hoppas!

      Radera
  3. Hejja klagotanten ;o)
    Tycker att vi är väl försiktiga med att klaga på varor och service rent generellt, mig själv inkluderat! Hur ska något kunna bli bättre om man INTE kommer med kritik emellanåt?! Försöker jobba på det själv och bli bättre, ibland lyckas jag och ibland inte men jag gör det nästan mest för min egen skull för det ger ju lite sjuts till självförtroendet -att man vågar och gör!

    Dessa prenumerationer tycker jag är skrämmande, likadant finns inom dataspelen, som barnen är intresserade av. Vi kolla alltid extra, extra noga så att barnen inte fastnar i något för är det något som företagen är bra på så är det att formulera en text så att man helt villar bort sig och inte förstår vad man läser - trots att det är ställt till barn! Ush och fy!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant! Det är så lätt för barnen att trycka på någon "knapp" de inte förstår.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.