lördag 17 augusti 2013

Vinbärssaft

Nej, jag är inte på väg till värsta festen. Jag har kokat vinbärssaft. Tidigare har vi alltid frusit all vår saft (utom lingonsaft och äppelmust), men jag vet att många hävdar att sockrad vinbärssaft bra står sig i ett skafferi, ett kylskåp eller en jordkällare. Jag tänkte testa det sista. En del som kokar saft sätter i grejer som jag tycker låter så äckligt -t.ex. atamon. Kanske det inte är farligt, men jag vill helst inte ha i något annat än bär och socker. Därför tänkte jag nu då testa om min naturliga saft håller sig i vår jordkällare.

5 kommentarer:

  1. ...kokar också saft med bara bär och socker.Förvarar min i kylskåp och den håller alldeles utmärkt.Nu kokar jag ju inga jätte mängder så saften är ju slut i typ jan/feb. Huvudsaken är väl att den står mörkt och svalt?

    SvaraRadera
  2. Kokar också bara med socker. Bara man sätter på täta korkar (gummi) så att det blir bra vakum så håller de sej nog både länge och väl. Just nu har vi det lite för varmt i jordkällaren, men jag ställer dem direkt på betonggolvet och hoppas att det är lite svalare där.
    Gillar inte att sätta gifter i maten.......och såhär har jag gjort i måååånga år :)

    SvaraRadera
  3. Det kommer gå så bra så. Har saftat med enbart vinbär och socker i många år och saften håller i över ett år om den inte dricks upp. Gott med egen saft.

    SvaraRadera
  4. Men vad bra. Då saftar jag på. Hade beslutat att jag har saft så det räcker, men förra veckan hade jag en lapp i postlådan från en gammal tant som frågade om jag ville komma och plocka hennes bär. Kan inte tacka nej :-)

    SvaraRadera
  5. Saften håller jättebra bara man är noga med att värma upp flaskorna i ugnen för att få bort svampar och bakterier först. Min höll sig i ett år i kylskåp.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.