onsdag 2 juli 2014

Klumprotssjuka!


Hjälp! Jag har fått klumprotsjuka i en av mina odlingslådor. Eftersom jag har rätt så bra möjligheter att odla på andra platser och eftersom det går att odla andra grödor än kål i jorden är det ju efter lite eftertanke inte hela världen, men det känns lite som moder natur har svikit mig. Jag minns inte ens att jag har odlat kål i den lådan tidigare. Och jag försöker alltid med växelodling. Jaha, ingen kål i den lådan de närmaste 10-15 åren. 


Och jag blev så till mig när jag grävde upp mina fem kålrötter (som jag drivit upp i växthuset och planterat ut) att jag inte ens kom mig för att fotografera rötterna innan de förstördes. Om du inte har hört om klumprotsjukan tidigare kan du googla på bilder på klumprotsjuka eller läsa om den här.

4 kommentarer:

  1. hur vet man att rötterna blivit klumpiga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I och för sig växer de dåligt när de har den här sjukdomen, men man ser det bäst på rötterna. Jag märkte det när jag gallrade.

      Radera
  2. Här i Stockholm har vissa kockar fått dille på att laga klumprötter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det hade jag inte ens i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att man kan göra. Det känns verkligen som att vända något negativt till något positivt : )

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.