söndag 24 augusti 2014

Svampstress

Direkt när jag förklarat hallonsäsongen som över för min del fick jag höra om hur mycket svamp det finns i våra skogar i år. Så nu är det bara att börja sucka över att jag inte hinner iväg till skogen. Jag kör alltså vidare med min höstliga samlarstress. Jag har tidigare skrivit om min kantarellförbannelse. Hur jag aldrig hittar svamp. Och om jag mot all förmodan hittar en svamp så finns det bara en. Högst två. I år finns det tydligen svamp så det räcker och blir över även till oss förbannade svampplockare.

Även i år har vi en självförsörjningsmånad. Orsaken till varför jag inte har gjort så stort väsen av det är att det inte går så bra. Säg det inte till någon, men jag har faktiskt en öppnad chipspåse i skafferiet som undan för undan blir mindre och mindre. Men vi försöker. Det gör vi. Åtminstone jag och Jenk. Det godaste vi utan vidare har ätit under självförsörjningsmånaden hittills (idag är vi inne på dag 14) är färsk hemgjord pasta med kantarellsås. Hur du gör pasta hittar du här. Sedan gör du en sås på hemgjort svamppulver, grädde, soja och vitpeppar.Sedan steker du upp dina kantareller i smör, saltar och pepprar. Klart. Kostnad för fem personer ... 2,50 €




7 kommentarer:

  1. Hemgjort svamppulver - hur gör man det?

    SvaraRadera
  2. Hej Maria! Vi har också självförsörjarmånad, men kanske lite light-version :) Är inne på andra veckan nu, har en veckobudjet på 50 euro (där ska också vessapapper, kattmat, bykmedel och allt detdär rymmas) och vi är 5 i familjen. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska svänga mej, då vi får en del talkogäster fre-sön.... :D man måste ju bjuda på mat och öl för att hålla sina arbetare glada så jag gissar att ölkostnaden får täckas med medel från "hemliga" kassan :) men annars går det rätt bra hittills!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt att höra Johanna. Jag kan faktiskt tycka att ert system är bättre. Ger lite bättre koll på hur mycket pengar man faktiskt använder. Extra kul att säga till barnen att är wc-pappret slut så är det. : )

      Radera
  3. Jag måste förtydliga mej lite ännu: vi har fiskevatten så fisk hör förstås till självförsörjningen, också ägg och kaninkött. Vi äter alltså nästan som vanligt, vi vill mest bara se om vår familj kan klara sej med 200 euro per månad... om det skulle knipa nångång ;)

    SvaraRadera
  4. Ha, jag är med dig hela vägen vad gäller svamp! Det snackas så mycket om att skogarna svämmar över av svamp överallt och själv hittar jag inte ens kantareller om jag så går på jakt i ICAS frukt och gröntdisk! Det har gått så långt att jag tar det personligt och tror att de är emot mig. :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.