onsdag 24 juni 2015

En finurlig odlingbok

Många av er känner säkert till Farbror Grön och hans odlingsblogg. Även jag brukar läsa bloggen ibland och blev därför nyfiken när jag fick veta att Johannes tillsammans med sin Theres skrivit en odlingsbok med namnet "Alla fingrar gröna".   Boken är pinfärsk och lanserades nu i juni.

För någon vecka sedan damp boken ner i min postlåda och den gjorde mig helt paff. Pärmen var nämligen i plast. Ni som bor i Finland kan tänka "lanbrukskalender", så kändes den. Väldigt praktiskt må jag säga. Det här är en bok som verkligen kan hänga med ut i trädgården, men ändå ... plast?  Men ser du på baksidan står det Denna vädertåliga plast är återvinningsbar och innehåller inga skadliga ftalater eller andra ämnen på REACH observationslista. Guldstjärna!!

När jag sedan snabbt bläddrar igenom boken förundras jag igen. Det finns väldigt få fotografier. Istället är alla grödor illustrerade med akvareller av Tatiana Shirbidova. Så vackert!  Det är ett nöje att bara titta på bilderna.

Så till innehållet. Jag har läst så många odlingsböcker att jag inte ens kan komma ihåg dem alla. Både i mitt jobb som författare och i min roll som självhushållande odlare. Och jag trodde knappt att det fanns en bok som kunde ge mig något nytt och som skulle kännas nytänkande och annorlunda. Men så fel jag hade.

Alla fingrar gröna är nämligen uppbyggd på ett helt fenomenalt sätt. Boken presenterar 36 grödor (inget speciellt där) och varje gröda börjar med en liten personlig berättelse, vilket gör att man verkligen känner att det finns en berättelse och en tanke med allt som odlas. Sedan delas själv faktadelen in i förkultivering (det mesta sås på förhand), omplantering 1, omplantering 2, omplantering 3, avhärdning, slutplantering, skörd, problem och mattips.

På många av grödorna finns det även med hur du skördar frön av dem och hur du odlar dem i fönster eller hur du övervintrar dem. All information väldigt överskådlig och kortfattat. I slutet av boken finns även en odlingspraktika som beskriver odlingsplatser, jord och näring, förkultivering och att planera sitt odlande.

Jag tycker att jag är en rätt rutinerad odlare, men även jag (ha, ha) har fått mycket nya tips och inspiration. Fem stjärnor av fem helt enkelt! Jag vet att boken är nominerad till Årets trädgårdsbok 2015 och jag ropar bara heja, heja!

Pst! Boken går att provläsa här. 

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset, den verkar superbra!!!:)))

    SvaraRadera
  2. Man blir verkligen varm i hjärtat av din recension av vår bok. Det gläder oss mycket att den kan ge även en erfaren odlare några nya tankar. Hoppas nu att plasten fyller sin funktion och att boken inte ställs i någons bokhyllan utan används så som den är tänkt - direkt i odlingen. Den tål både regn och jordkladd har vi märkt :-). Varma hälsningar Theres & Johannes

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.