tisdag 29 september 2015

Tuppens älskarinna


Ibland märker man att en av hönorna blivit väldigt, väldigt skamfilad. Förskräckt tänker man kanske att den är sjuk eller oälskad. Men nej, har hon bort fjädrar på halsen, över vingarna och ibland även på huvudet är det istället tecken på att hon är väldigt "älskad". Åtminstone i fysisk bemärkelse. Hon är nämligen tuppens älskarinna.

När en tupp pippar med en höna håller han nämligen fast i henne över vingarna. Ofta tar han tag med sin näbb i hennes nackfjädrar.  I detta fall tänkte vi faktiskt sära på de båda, men älskarinnan sover närmast tuppen varje natt på pinnen och ofta är hon honom väldigt efterhängsen, så vi skall se hur det utvecklar sig.

Kanske är det som i Cornelis Wreeswijks sång Hönan Agda. 

5 kommentarer:

  1. Låter ju både smärtsamt och trevligt - som livet självt ungefär. Försöker att lära mig mer om höns innan jag förhoppningsvis skaffar en egen liten flock. Detta var nytt för mig, bra att veta! Din blogg är SÅ fin att följa och din bok står på min önskelista inför julen...
    //Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut att du skall skaffa höns Kajsa! De är så roliga och lättskötta. Och tack för berömmet : ) Vad glad jag blir!

      Radera
  2. Oj där ser man! Inte lätt det där med kärleken alla gånger ;)

    Må så gott!

    /Monica

    SvaraRadera
  3. Jasså minsann, jag som fått höra att det är hackhönan...Detta var ju en mycket trevligare tanke. Vi planerar för höns till våren. Barnen kan knappt vänta. Min lille Edgar frågar om vi inte ska ha kor också...men jag har sagt att mamma och pappa ju inte är bönder, vi kan inte ta hand om kossor. Men jag kan säger han då och visar hur man mjölkar en ko med händerna. Jag är en mycket duktig liten pojke tillägger han. Söt är han också!

    SvaraRadera
  4. Ser mera ut som att hon ruggar tycker jag. :) Mina ser ut som små stackare nu med dun åt alla håll och halvnakna. :D Och fjädrar i PRECIS hela hönsgården!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.