fredag 1 april 2016

Boktipset: Skillnadens trädgård

Egentligen har jag slutat läsa trädgårdsböcker, eftersom jag samlat på mig de jag behöver och rätt kaxigt börjat tycka att jag kan det mesta jag behöver kunna. (Jag har tidigare skrivit om mina favoriter: Rätt ur jorden, Stefans lilla gröna och Runåbergs fröer).

Men så föll ögonen på den nyutkomna boken "Skillnadens trädgård" av Sara Bäckmo. Sara med sin blogg med samma namn som boken har jag förstått är känd för rätt många odlingsintresserade människor, men för mig var hon en ny bekantskap. Ja, det var faktiskt så att jag lärde känna henne lite grann utan att riktigt veta vem hon var och då blev jag ju lite nyfiken på att kolla in hennes bok. Trots att jag inte anser mig behöva läsa trädgårdsböcker, ha ha.

Och det var ju tur för jag skulle säga att Skillnadens trädgård är en rätt annorlunda trädgårds- och odlingsbok. Sist och slutligen lär man inte sig så himla mycket (jämfört med många andra odlingsböcker), men man inspireras desto mera. Och det är ju som jag brukar säga mycket viktigare att du känner lusten spritta i odlingsfingrarna än att du exakt vet hur du skall göra. För lusten är liksom en förutsättning för allt det andra.

Det jag tar med mig från boken är en del sköna formuleringar:
- Frön är tillåtande
-Det är inte mängden gödsel som indikerar tillståndet i jorden, utan istället mängden mask som syns i myllan.
-Det fina med en trädgård är att hur det än blir med saker och ting så kommer det alltid en ny vår

-Varje grönsak är en del av en önskan
-Ibland måste en gräva både i backen och i sig själv för att hitta tillbaka till det jordade. 


Och en känsla för att utveckla mitt eget odlande:
-jag borde verkligen fundera på att förlänga säsongen för mitt odlande. Allt från att förså i betydligt större utsträckning till att så sorter som klarar kallt klimat bättre. 
-vad är loganbär?
- jag borde odla betydligt flera sorter av samma sort (ja ni förstår vad jag menar) så att den vegetariska maten kan bli roligare.
-jag borde testa att göra en enkel odlingsbädd på gräsmattan
-Hur tusan skall jag få tag i mer gräsklipp att gödsla med? Om jag dessutom förvandlar en del av gräsmattan till en odlingsbädd. Hmm, måste klura på det. 


Och ja, boken har matt papper och fina bilder och snygg layout och allt det där andra som jag tycker så mycket om : ) Tycker du om att läsa trädgårdsböcker i berättande jag-form tror jag att du kommer att tycka om boken. Det är inte ett uppslagsverk eller en bok där du lär dig allt du behöver veta utan mer en bok där man lär sig mellan raderna och en bok man tar fram under vintern när man längtar till odlingssäsongen. I och för sig odlar ju Sara nästan året om ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.