torsdag 28 april 2016

Odla Kiwi och Aprikoser

Nästa man som steg upp på trädgårdsmässans scen och trollband publiken var Åke Truedsson. Eftersom jag äger flera av hans odlingsböcker var det roligt att höra på honom, för den mannen kunde prata. Tillställningens konferencier fick till sist nästa visa fingret åt honom för att få honom att gå av scenen.

Efter hans föreläsning är jag jättetaggad att odla kiwi. Det lär nämligen vara hur enkelt och skönt som helst att låta dem klättra i växthusets tak, sträcka upp handen och plocka en mogen kiwi som äts med skal och allt. Sorterna Tina och Tage skall man tydligen satsa på eftersom de är tidigast.

Jag är även sugen på att försöka mig på ett aprikosträd. Det har jag i och för sig varit ända sedan jag läste boken "Från aprikos till äpple" av Christina Högardh-Ihr. Här står nämligen att aprikosträd är mycket härdiga och kan klara sträng kyla ända ner till trettio minusgrader. Problemet är dock ofta att de blommar så tidigt på våren så att pollinerande insekter ännu inte hunnit vakna. Men där borde vi ju ha ett guldläge, eftersom vi kan placera en bikupa rätt under trädet. Vår gård är även rätt varmt placerad, som gamla bondstugor vanligtvis är.  Nu undrar jag var jag hittar ett sådant. Tipsa gärna om ni vet!

Sedan berättade Åke om att Risentas nyponskalmjöl är en gåva från gudarna. Hans 15-åriga katt som skulle avlivas började äta nyponskalmjöl och i år dog den 25 år gammal efter att ha trillat ner för en trappa. Han hade även börja ge nyponskalmjöl till sin gamla och skraltiga hund. Den började springa så snabbt att den blev överkörd. Ja, det fanns så många mirakel(?)berättelser om nyponskalmjöl att jag var tvungen att plocka åt mig en påse i affären, ha ha. Så nu är kanske olyckan nära. I höst fixar jag på äkta självhushållningsvis eget nyponskalmjöl.




13 kommentarer:

  1. Åh tänk om man skulle fått lyssna på Åke. Har också läst de flesta av hans böcker. Har lånat hem boken odla tomater och jisses vilken inspirationsbok!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi pratade också om tomater Åke och jag. Det får jag lov och skriva om också inser jag : )

      Radera
  2. Vilken rolig gubbe. Nyponskal är fantastiskt. Jag har norpat nypon hos svärfars granne och gjort marmelad och haft torkat nyponskalsmjöl i bröd. Men då blir jag alltså långlivad och kommer dö i en olycka istället :) :) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som lever får se, som det brukar heta : )

      Radera
  3. Du är ett par dagar före din tid i det här inlägget av din datering att döma...
    Varför berättar du inte om ditt eget föredrag och hur det togs emot?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det här samma anonym som i förra inlägget? Nu får jag konstigt ont i magen av en kommentar (två?) som inte är riktade åt mig men som är utkastade helt, till synes, utan sammanhang. Och verkar vilja kritisera och avkräva långa svar till en dåligt underbyggd (och lite smygfientlig?) fråga. Om du anonym vill ha ett svar så lönar det sig att ställa frågan så att den har ett sammanhang. Om du bara trollar så fattar jag inte hur folk orkar med sånt skit. Om du ställde en fråga som jag bara missförstod så ber jag om ursäkt för mitt inlägg, brände bara propparna på anonyma nättroll som låtsas som de inte är det.

      H. en läsare som lade sig i (gillar din blogg Maria!)

      Radera
    2. Inte alls. Jag hade inte ens läst den kommentaren du nämnde förrän nu.

      Radera
    3. Ja, vi var inte riktigt sams där tekniken och jag därför blev dateringen som den blev. Vad uppmärksam du är! Guldstjärna till dig!

      Och visst kan jag berätta om hur det gick för mig, men känner mig så många gånger rätt egotrippad som bara berättar om vad jag själv tycker och tänker så därför började jag med att berätta om mina upplevelser av mässan och vad jag lärde mig av andra.

      Jag hade bokpresentationer både på torsdagen och fredagen. De gick bra. Folk skrattade rätt mycket och det ser jag alltid som ett gott tecken. Inte så många frågor när jag stod på scenen, men folk kom fram efteråt och diskuterade och sånt är ju kul.

      En kvinna berättade att hon lyssnat på mig för fem år sedan, vilket resulterat i att hon flyttat ut till ett torp i skogen och skaffat ankor. Sånt är roligt att höra.

      Vad hände mer? En man kom fram och frågade om han fick fotografera mig eftersom jag hade så fin klänning. Det fick han och som tack fick jag en påse blomfrön. Han påstod att vi finländare är bra på att sticka ut. Det vete tusan. En annan kommenterade min håruppsättning och en tredje kommenterade in bok. Sedan träffade jag en massa roliga människor och fick se en massa roliga saker. Med mig hem hade jag en tomatpaprikaplanta och några rättviksknutar. Det var väl det.

      Radera
  4. Blomqvists har aprikos!
    /Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mejlade och kollade, men tyvärr inte i år.

      Radera
  5. http://www.niittytila.com/index.php?route=product/category&path=74_69_78

    Plantskola på Bergö. Jag ska testa aprikos också :)
    h. Jannike

    SvaraRadera
  6. Dom får in dom om 1-2 veckor.
    h. jannike

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.