tisdag 25 oktober 2016

Boktipset: Ett stekt ägg är också middag

Med en flock höns som bara blir större och större, med skåp fulla med äggkartonger och med barn som för länge sedan är urbota trött på ägg tyckte jag titeln Ett stekt ägg är också middag såg lovande ut. Bokens författare Siri Barje är tydligen någon kändis i Sverige, men jag har faktiskt ingen aning om vem hon är.

För det första ... boken handlar inte om ägg. Visserligen lär du dig hur du kokar ett perfekt ägg, hur du gör en god omelett och en spännande äggröra, men vill du läsa en bok om hur du kreativt använder dina ägg så är det inte denna bok du skall läsa, trots titeln. Men boken innehåller en hel del andra roliga recept.

Men låt mig börja från början. Boken är skön att bläddra i. Snygga illustrationer, snygg layout och skönt papper. De små texterna invid recepten är personliga och trevliga, vilket fick mig att först faktiskt läsa boken som en "läsbok" för att sedan börja använda den som en "receptbok". Sånt tycker jag om.

Om vi övergår till recepten så kommer jag inte att testa de flesta av dem. Orsaken till det här är att boken innehåller en hel del recept på mackor (eller smörgåsar som vi envisas med att säga i Finland), sallader och snacks. Och för mig är det här inte mat. Men de recept som finns under kategorin soppor, grytor och pastarätter ser desto mera spännande ut. Faktum är att vi redan har testat en soppa på mungbönor (som jag faktiskt bara hittills tänkt på som groddböna) som fick förvånansvärt höga betyg i den kräsna familjen. Vi har dessutom gjort en lasagne på rödvin och aubergine, vilken fick toppbetyg av familjens äldre medlemmar. Ännu har jag flera recept jag ivrigt väntar på att testa. Vad sägs om fänkålsrisotto eller potatisgratäng med jordärtskocka, savojkål och svamp?

Jag tycker om att boken inte är så märkvärdig. Siri skriver att hon älskar pasta och det känns rätt skönt att inte få några hälsopekpinnar uppkörda. Boken varvas även av Siris tankar kring mat, råvaror som är bra att ha hemma och hennes kitchen hacks, vilket gör att jag tycker det här är en bra bok att ge till yngre kockar som kanske precis har börjat kocka sin egen mat.

Jag är glad att jag läste boken och fick en hel del nya recept till familjens matlista, men största delen av boken kommer att bli "oanvänd". Å andra sidan är det ett rätt vanligt fenomen när det gäller mig och kokböcker. Alltså vad försöker jag säga ... en klart läsvärd bok som jag dock inte måste äga.

Vacker, rolig och perfekt för en yngre kock!

3 kommentarer:

  1. Kokböcker är ju den kategori böcker där det ges ut allra flest böcker, och de allra flesta är inte värda att läsa. Men de som håller för nya utgåvor är ofta läsvärda, man skall alltså vänta några år! Då blir det klassiker som Jane Grigson eller Julia Child!

    SvaraRadera
  2. Hej! Det verkar vara en spännande bok :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.