söndag 9 oktober 2016

Jag har varit på bio


Det har varit transition week här i Vasa och jag har varit på två evenemang. En kväll var jag på en föreläsning med David Jonstad (vilket jag tänkte skriva mera om sen) och en kväll var jag på filmförevisning av filmen Tomorrow.


I filmen lyfte man upp det här med hur duktiga vi människor är på att skapa filmer om hot mot mänskligheten. Vi äts upp av zombies, vi attackeras av små gröna gremlins, vi möts av utomjordingar som kommer för att stjäla vårt vatten och så vidare. Men den mest realistiska skräckfilmen lever vi i varje dag utan att reagera på eller orka ta till oss. Hotbilden blir för stor, vilket gör att vi inte orkar ta det till oss, sätter på skygglapparna och fortsätter som tidigare. Och det är kanske det som är problemet, att framtiden målas upp så dystert och att vi känner oss så små. Filmen vill vara en kontrast till allt det här. Den vill visa på att det går, att det är möjligt och att de faktiskt görs en hel del småskaligt (och även i större form naturligtvis).

Den största förändringen mot en bättre värld börjar enklast med att man börjar förändra sig själv -sina tankar, sina värderingar, sina beteenden, sina konsumtionsmönster, sina avtryck. Dels för att om alla gör lite så betyder det i slutändan oerhört mycket och dels för att om en börjar leder det oundvikligen till att fler följer efter. Så är det bara. Och för den enskilda individen leder ofta en liten grej till en annan liten grej som blir en tredje liten grej och vips gör man rätt mycket utan att man ens tänkt på det. Så allt handlar om en pytteliten förändring som alla faktiskt klarar av.

Filmen var klart sevärd och om jag har förstått det rätt kan man få möjligheten att visa filmen i sin egen stad eller förening. Kolla in mer på deras hemsida. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.