torsdag 6 oktober 2016

Värm växthuset med kompost

Bilden är lånad från bloggen "Kompostbloggen"
Jag har för många år sedan skrivit om Bondjäntans projekt Glädjehuset där hon vintertid låter sitt växthus vara hönshus, för att sommartid odla i golvströet/skiten. Tanken är här att den värme som komposteringen avger värmer hönshuset vintertid.

Idag fick jag höra om Kompostbloggen som beskriver hur man i början av våren (och hösten) kan anlägga en kompost inne i växthuset och sedan höja värmen i växthuset med hjälp av komposten. Lite som en jättestor varmbänk kan jag tänka mig. Låter det intressant kan du enkelt både i textform och via filmsnuttar följa projektet på bloggen.

Jag blev riktigt inspirerad av tanken trots att det nog skulle vara svårt hos oss. Det mindre växthuset är av plast och håller in värmen för dåligt. Glasväxthuset är så stort så att det skulle krävas en enorm kompost för att värma upp det. Men kanske det skulle vara ett alternativ i ditt växthus?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.