onsdag 30 november 2016

Att minska på mjölken

Vi har under lång tid gått in för att minska på mjölken. Orsakerna till detta är långt de samma som när det kommer till att äta mindre kött 1) Det är bättre för miljön, 2) Det är bättre för hälsan och

3) det är bättre med tanke på djuren. Människan behöver inte dricka mjölk. Men kalcium och benskörhet då? Låt mig säga så här ... vi dricker mest mjölk av alla här i Norden och det är här vi lider av benskörhet i allra högsta grad. Och kalcium finns i andra livsmedel än mjölk om det är det man är ute efter.

Hur som helst. Det första vi gjorde var att sluta dricka mjölk som måltidsdryck. Det var rätt enkelt. Det som för mig var betydligt svårare var att sluta använda mjölk i matlagningen. Av gammal vana använde jag matlagningsgrädde, vispgrädde och creme fraiche nästan varje dag. Ja, det skulle faktiskt behövas ett tvång för att jag skulle orka ta tag i saken. Tvånget kom i formen av en vegansk dotter, en gråtande mor och ett uppslitande gräl. Så talar vi inte mer om den saken ...

Och så började en ny era i den lata kockens liv. Och till min förvåning märkte jag att det inte alls var så svårt att även ersätta produkterna jag nämnde ovan. Tidigare hade jag inbillat mig att om man slutade med de "vanliga" inhemska produkterna skulle man vara tvungen att ersätta dem med importerade och onaturliga produkter. Men o så fel jag hade. För mig har den största hjälpen kommit i två inhemska produkter som heter Planti matlagningsgrädde baserad på havre (finns även i Sverige) och Yosa havrefraiche. Dessa produkter används precis på samma sätt som motsvarande mjölkprodukter och jag tycker att resultatet blir precis lika bra.

Yosa är dessutom ekologisk och innehållsförteckningen en fröjd för ögat. Planti innehåller en del
ingredienser som inte gör mig så glad, bland annat E472e och citronsyra. Usch och blä! Men användbar är den och det känns som jag måste göra en avvägning mellan naturen, djuren och mig i det här fallet.

Att vi sedan i väldigt många recept ersätter mjölken med Oatlys ekologiska havremjölk, gör även att vår mjölkkonsumtion har minskat rejält. Det blir faktiskt lika goda plättar med havremjölk! Testa! Det är sant!

Men som sagt, vill du minska på mjölken så rekommenderar jag verkligen att du först byter ut mjölken åtminstone vid en måltid mot vatten. Redan det gör jättestor skillnad. Sedan köper du en havrefraiche istället för creme fraiche och nästa sås du tillreder baserar du på en vegetabilisk matlagningsgrädde. Hur enkelt som helst.

Ps. Mjölkprodukter jag ännu inte kunnat avsluta är ost (ost, ost, ost) och gräddfilen till fredagschipsen.

13 kommentarer:

  1. Hade du provat göra egen havremjölk/havregrädde?

    Det görs ju veganost i Finland (Porlom mejeri), men de använder stärkelse som stabiliseringsmedel, och den har hög halt kolhydrater och låg halt proteiner. Det finns recept på hemgjorda veganostar där man använder agar för konsistensen i stället och linser eller kikärter som bas, det ger lägre kolhydrathalt och mera protein.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag har nog testat att göra egen havremjölk och det blev väl helt okej, men eftersom vi inte dricker det regelbundet utan bara använder det ibland i matlagningen känns det lite bökigt att med kort varsel börja trixa med det.

      Egentligen kanske man borde vänja sig av vid att äta ost helt och hållet. Det låter enklast

      Radera
  2. Violifes ostar e ju jättegoda! Ja har aldrig varit nån storkonsument av mjölkprodukter men trodde jag skulle gå under då ja slutade tåla mjölkprotein för 4 år sedan. Hur skulle jag kunna leva utan ost? Då jag hittade violifes ostar för ett år sen kom jag till himlen. Alla förutom den rökta (lite rökig för mig) är super!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den osten har samma innehåll som den Finländska, det blir alltså 20% kolhydrater och 0% protein.

      Radera
    2. Vi använder en del veganostar i hushållet, eftersom min dotter är vegan. Problemet är ju att de är lite dyra ifall man skall köpa ost för en hel familj. Den vettigaste lösningen är nog att lära sig att äta mindre ost. Men jag skall absolut göra ett försök med Violife, vet att min dotter gillar dem. Tack för tipset!

      Radera
  3. Hej Maria! Tack för föreläsningen i Karvsor, den var super :) Hördu jag har nu ett par gånger köpt Yosas grekiska yougurt. Gott som mellanmål eller som tillskott i smoothies. Har inte ännu provat den som dipp men det skulle säkert också fungera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt Jenny att du tycker så! Nu blir jag riktigt nyfiken på yoghurten du nämner. Jag äter varje morgon en matsked ekologisk grekisk yoghurt för den hälsosamma syrakulturens skull. Känner mig lite dum nu, men finns denna syrakultur även i produkten du nämner trots att det inte är en mjölkprodukt?

      Radera
    2. Så påstod försäljaren, eller "Yosa-representanten" som var på plats i butiken :) Om jag förstått saken rätt så har alla Yosa-produkter genomgått en fermenteringsprocess och borde därmed innehålla probioter. Jag skickade en förfrågan till Yosa, så jag får ta och återkomma med ett säkert svar ;)

      Radera
    3. Perfekt! Det skall testas. Tack!

      Radera
    4. Yosa Greek Style är fermenterad och innehåller rikligt med mjölksyre- och bifidobakterier, det kom svar från Yosa :)

      Radera

  4. Jag har sett berättelser som görs av många människor på Sir. Giovanni, som jag kontaktade honom för ett lån på 420.000,00 Kr att betala mina skulder och mitt projekt. Det är med Sir. Muscolino Giovanni, att livet mitt leende igen är en man av enkel och sympatisk hjärta. Här är e-post: muscolinogiovanni61@gmail.com

    SvaraRadera