fredag 7 april 2017

Jag kunde hejda mig ...

För en tid sedan bad tidningen Effekt mig att skriva en artikel om att genom sina misstag lära sig att odla. Så jag satte mig ner och funderade på vilka misstag jag gjort när det gäller odling och vad jag har lärt mig av dem. Nu skall jag inte avslöja hela artikeln, men ett misstag var att tro att saker och ting inte gror, vilket gör att man sår alldeles, alldeles för mycket.

Så brukar det vara med mig och tomater. Varje vår är jag uppgiven över alla tomatplantor som står i alla hörn. Jag bannar mig själv när de skall planteras ut och precis allt är slut -krukor, jord och växthusutrymme. Till sist brukar jag tvinga en vän att hämta resten av fanskapet. Och på hösten nästan ruttnar tomaterna på kvist.

Så i år hejdade jag mig och satte inte en massa frön "ifall om". Jag satte hälften mindre än vad jag brukade och av 60 frön grodde 52, så här sitter jag med tillräckligt många plantor och hälften mindre jobb. Ett misstag som jag tydligen lärt mig av.

Att jag sedan i år sitter och vilar blicken på 20 paprikaplantor är sedan en annan sak ...

2 kommentarer:

  1. De flesta anser nog 2-3 eller max 5 tomatplantor är tillräckligt många!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, kanske det. Men i ett stor växthus känns det liksom lite futtigt : ) Och vi äter massor av tomater!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.