lördag 9 februari 2019

Rädda världen 2

Så här har jag tänkt att det nya skolämnet "Rädda världen" skall se ut:

Det skall indelas i fyra terminer, med två lektioner per vecka. Varje termin har ett tema. Och varje tema innehåller både teoretisk och praktisk kunskap.

Första terminen svarar på frågan -Kan godhet rädda världen?
Här funderar vi på om människor är goda och vad som karakteriserar en vardagshjälte. Vi bekantar oss med människorättsorganisationer och funderar på olika sätt hur vi kan visa godhet i vardagen. Det här konkretiseras genom uppgifter som utförs på skoltid. Det kan t.ex. vara att vi besöker åldringar, umgås med flyktingar, hjälper någon med läxorna eller planerar och genomför en "pay it forward"-kampanj på skolan.

Andra terminen går i miljöns tecken och vi funderar på hur miljön mår. 
Vi lär oss om klimathotet och hur den enskilda individens val påverkar miljön. Vi bekantar oss med miljöorganisationer och vi funderar hur man kan jobba med attityder. Konkreta handlingar här är t.ex. att skriva en vardagslogg över sin miljöpåverkan, att sätta ihop en vegekokbok till familjen eller att tillverka en produkt som du annars köper.
Vad påverkar miljön?

Tredje terminen går vi in på ekonomi och frågan hur pengar styr världen.
Här ligger fokus på vad gott vi kan göra med våra pengar. Vi konstaterar att fyra godispåsar färre är 16 grötportioner mer. Men hur fungerar en välgörenhetsorganisation affärsmässigt? Kan vi rädda världen genom hur vi väljer att konsumera? Vad är overshoot day?Vi titta på begreppet rättvisehandel. Och vi lär oss hur ett mikrolån fungerar. Exempel på konkreta handlingar här är att samla in pengar t.ex. på hungerdagen, att starta en kakbank, att planera en delningsekonomi i hembyn eller att skapa en konsumtionslogg för familjen.

Sista terminen ligger fokus på teknik. Kan teknik rädda världen?Här går vi genom begrepp som peak oil och day zero. Vi tittar närmare på vilka problem som borde lösas och skapar tankekartor kring framtida tekniska uppfinningar. Vi lär oss om framtida energikällor och vi granskar framtidens teknik. Vi grillar experter och kommer med förslag hur vi tycker saker borde lösas. Vi visar att även vi kan tänka.

Ungefär så ... varje elev skapar en egen blogg, vlogg eller youtube kanal där hen dokumenterar sitt lärande, sina insikter och för in material hen hittar på nätet. På så vis kan vi nå ut även utanför klassrummets fyra väggar. Det här är samtidigt deras bedömning. Inga prov. Inga läxor. Bara att visa att man klarar av att engagera sig och tänka själv. Vi läser nyheter, ser på film, lyssnar på gästföreläsare, diskuterar, analyserar och argumenterar.

För några dagar sedan hörde jag tre elever diskutera ämnet. Och de lät väldigt intresserade ... så jag väntar och hoppas att jag skulle få möjlighet att få omsätta mina tankar i handling. Det skulle vara så intressant!







1 kommentar:

  1. Hej, kredit mellan individer är en finansiell transaktion för att låna pengar direkt från personer utan ingripande av en bank. För det mesta är det gjort i en familj eller vänlig miljö. Men nyligen kan du låna från en främling. Jag är villig att erbjuda kredit till någon med förmågan att återbetala det utan bekymmer. Jag ser fram emot att hantera dig om du verkligen behöver kredit och om det är en bra vilja.

    E-post: ( simondurochefort@gmail.com )

    Whatsapp: +33756949346

    SvaraRadera