tisdag 5 mars 2019

Och så var det dags för tomaterna

Nu har tomaterna kommit sig i jorden. Precis som Kollotrollet har jag tidigare lovat mig att minska i med mina sådder. Att lita på att saker och ting gror och inte behöva så så himla mycket extra.
Men likväl kan det hända att jag i vår står där med mina 60 tomatplantor.

Jag har sått 19 sorter och av dem är 15 från egna frön. Så nu kan jag väl säga att jag börjar bli självhushållande på tomatfrön!

I år provar jag tre nya sorter.
Eftersom jag inte egentligen behöver köpa nya tomatfrön, passar jag på att köpa lite ovanligare tomatfrön när jag väl unnar mig. Det här är tomaten Indigo Rose som lär skall bli blåsvart. Det vill jag testa!

Lisbeth i grannbyn pratade förra sommaren sig så varm om sin nya tomatsort Ildi, så jag bad henne ta undan några frön åt mig. Skall bli spännande att se om jag har lika tur som hon. Hon är å andra sidan en riktig tomatdrottning!

Jag måste erkänna att denna fröpåse kom sig i köpkorgen bara för att den var på rea. Men å andra sidan är Brandywine en klar favorit hos oss så varför då inte även testa Brandywine yellow.


Andra tomatsorter som jag odlar är:

Brandywine
Ananas
Oxheart
Cherry Black
Costoluto Genowese
Nyagous
Yantarnyi
Sweet 100
Ida Gold
Honungstomat
Röd evighetstomat (vet ej namnet)
Gul evighetstomat (vet ej namnet)
Rio pasta
Mama Black (eget namn)
Sweet Lemon
Gul pärontomat

3 kommentarer:

  1. Hej, kredit mellan individer är en finansiell transaktion för att låna pengar direkt från personer utan ingripande av en bank. För det mesta är det gjort i en familj eller vänlig miljö. Men nyligen kan du låna från en främling. Jag är villig att erbjuda kredit till någon med förmågan att återbetala det utan bekymmer. Jag ser fram emot att hantera dig om du verkligen behöver kredit och om det är en bra vilja.

    E-post: ( simondurochefort@gmail.com )

    Whatsapp: +33756949346

    SvaraRadera
  2. Hej, kredit mellan individer är en finansiell transaktion för att låna pengar direkt från personer utan ingripande av en bank. För det mesta är det gjort i en familj eller vänlig miljö. Men nyligen kan du låna från en främling. Jag är villig att erbjuda kredit till någon med förmågan att återbetala det utan bekymmer. Jag ser fram emot att hantera dig om du verkligen behöver kredit och om det är en bra vilja.

    E-post: ( simondurochefort@gmail.com )

    Whatsapp: +33756949346

    SvaraRadera
  3. Vi är en finansiell institution, vi lånar ut till individer och företag i ekonomiska svårigheter.
    Alla individer eller företag som kan respektera våra klausuler kan kontakta oss direkt via e-post för att dra nytta av vår ekonomiska hjälp.
    Våra lånevillkor är enkla och väl definierade.
    Med betydande kapital under vårt bälte är vi bäst att hjälpa dig och hjälpa dig att lösa alla dina problem. Tidsfristerna fastställs enligt våra kunders månatliga budget för att underlätta återbetalningen.
    Om du har projekt att förverkliga eller om du är i ekonomiska svårigheter kan du kontakta oss via e-post utan ytterligare försening. Med en ränta på 3% hjälper vi individer från 20.000 till 50.000.000 KR. Och vi informerar företagen samtidigt om att kursen inte förändras.
    Kontakta oss via e-post om du behöver ett lån.

    E-post: simondurochefort@gmail.com

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.