söndag 17 mars 2019

Pengar, tjejer och jämlikhet

För några dagar sedan var jag till ett finlandssvenskt högstadium och pratade pengar med årskurs 8 och 9. På kvällen pratade jag ekonomisk uppfostran med deras föräldrar. Jag har nämligen märkt att många föräldrar idag inte pratar så mycket ekonomi med sina barn, samtidigt som barnen idag inte i praktiken lär sig att handskas med pengar på samma sätt som vi gjorde i deras ålder.

Det här är ett ämne som jag tycker är väldigt intressant och som jag kanske skriver mer om någon annan gång, men det finns en sak som jag tycker föräldrar till tjejer borde tänka lite extra på.

Vi pratar ju mycket om jämlika löner, men inte lika ofta om jämlika förmögenheter. Den tidigare är något som samhället långt måste justera, men den senare är något som långt hänger på individen och som få tänker på.

Killar börjar nämligen investera i betydligt tidigare ålder än tjejerna. Killarna är även benägna att ta mer risker i sina investeringar än vad tjejerna är. Det kan tyckas bra, men ett känt faktum när man pratar om pengar är att risken och avkastningen går hand i hand -på gott och ont.  Så när killarna investerar i börsen och fonder, så sitter tjejerna och trycker på sina pengar på ett sparkonto. Och rent generellt när de kommer upp i 50-60 års åldern så äger männen en större förmögenhet än tjejerna. Och det ger inte en jämlik situation. Så vi måste få tjejerna mer intresserade av att få sina pengar att växa. Kanske vi mammor här måste ta en mer aktiv roll?

Kanske du nu tycker att det låter konstigt att jag pratar så mycket om pengar? Med en blogg som heter "Lev mer på mindre" menar jag. Nja ... jag tycker faktiskt att du skall lära dig att styra dina pengar, samtidigt som du är försiktig med att låta dina pengar styra dig.

För visst är det fantastiskt att en tjej (och en kille) när de fyller 15 kan börja sätta in 200 kr i månaden, fortsätta i 50 år (med en avkastning på 5 %) och när de går i pension lyfta 500 000 kr! Det här kallas ränta-på-ränta principen och har av Albert Einstein kallats för världens åttonde underverk.

Det här är ju något de flesta kommer på i 30 års ålder vore vettigt, men då skall man sätta in rätt stora summor för att under resterande tid komma upp i samma kapital. Så prata pengar med dina ungar! Jag hinner ju inte med allt : )

4 kommentarer:

  1. Tack för en bra blogg. Jag tycker att det här ämnet är jätteviktigt. Det är inte ovanligt att mannen står på bilen och andra saker av värde i familjen. Det kan vara bra att tänka på framförallt om man inte är gifta och mannen dör...Hur har det gått med din bok gällande barn och ekonomi? När våra barn var små 3årsåldern så bad de ofta om glass eller liknande. Jag låtsades då att de bad om en låtsasglass. De hängde alltid på leken och åt glatt sin låtsasglass. Ibland kan barnens bedjan om saker bara vara ett sätt att bli sedda. Leken har även fungerat på andras barn upp till 10årsåldern.

    SvaraRadera
  2. Hej, kredit mellan individer är en finansiell transaktion för att låna pengar direkt från personer utan ingripande av en bank. För det mesta är det gjort i en familj eller vänlig miljö. Men nyligen kan du låna från en främling. Jag är villig att erbjuda kredit till någon med förmågan att återbetala det utan bekymmer. Jag ser fram emot att hantera dig om du verkligen behöver kredit och om det är en bra vilja.

    E-post: ( simondurochefort@gmail.com )

    Whatsapp: +33756949346

    SvaraRadera
  3. Hej, kredit mellan individer är en finansiell transaktion för att låna pengar direkt från personer utan ingripande av en bank. För det mesta är det gjort i en familj eller vänlig miljö. Men nyligen kan du låna från en främling. Jag är villig att erbjuda kredit till någon med förmågan att återbetala det utan bekymmer. Jag ser fram emot att hantera dig om du verkligen behöver kredit och om det är en bra vilja.

    E-post: ( simondurochefort@gmail.com )

    Whatsapp: +33756949346

    SvaraRadera
  4. Vi är en finansiell institution, vi lånar ut till individer och företag i ekonomiska svårigheter.
    Alla individer eller företag som kan respektera våra klausuler kan kontakta oss direkt via e-post för att dra nytta av vår ekonomiska hjälp.
    Våra lånevillkor är enkla och väl definierade.
    Med betydande kapital under vårt bälte är vi bäst att hjälpa dig och hjälpa dig att lösa alla dina problem. Tidsfristerna fastställs enligt våra kunders månatliga budget för att underlätta återbetalningen.
    Om du har projekt att förverkliga eller om du är i ekonomiska svårigheter kan du kontakta oss via e-post utan ytterligare försening. Med en ränta på 3% hjälper vi individer från 20.000 till 50.000.000 KR. Och vi informerar företagen samtidigt om att kursen inte förändras.
    Kontakta oss via e-post om du behöver ett lån.

    E-post: simondurochefort@gmail.com

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.