tisdag 17 december 2019

Hur gick mitt nyårslöfte?

Här ser ni mig på väg till min föreläsning i Köpstopp.
Jeans 3 €, blus 2 € och ett armband för 50 c.
Telefonen är 4 år gammal och jag har själv bytt batteriet
i den istället för att köpa en ny. 
Förra nyåret gav jag tillsammans med en vän nyårslöftet att under 2019 endast få köpa sju nya klädesplagg (inkl. skor, underkläder och strumpor). Idag är det 14 dagar kvar av året och jag har köpt två saker -ett par löpskor och ett par sandaler. Det har med andra ord varit en rätt lätt utmaning.

Det som har gjort det enkelt är två saker:
1) Jag har fått köpa på loppis
2) Jag har fått önska mig saker i present

Om vi börjar med att önska sig saker i present ... Det kan ju te sig lite fusk, men t.ex mina barn vill ju gärna köpa något åt mig på t.ex. morsdag och födelsedag. Och då känns det jättebra att kunna önska sig ett fempack strumpor eller några trosor. Och de vet att jag verkligen ser fram emot att mina presenter och kommer att använda dem.

Att loppiskläder inte räknats in i mina sju plagg har ju gjort att det varit otroligt roligt att handla på loppis. Det har i sin resulterat i att jag mitt i allt bara kände att -Jag kommer aldrig att köpa nya grejer mer. För varför skulle jag betala 30 € för ett par nya löptights när jag enkelt hittar supersnygga för 4 €? Och varför skulle jag köpa en ny t-tröja när en färsk studie visar att man till samma miljöbelastning kan köpa 194 st begagnade t-tröjor? Men min loppisorgie (nåja, orgie är nog att ta i) har även resulterat i att jag fått mitt mått rågat. Jag behöver verkligen inga fler kläder.

Så mitt nyårslöfte för 2020 kommer att bli att endast köpa fem nya klädesplagg och att det som går att köpa på loppis måste köpas på loppis.  Plus att mina loppisgrejer endast får uppgå till 20 stycken.

Vad har min nyårsutmaning annat resulterat i?

1) Min vän som jag fick övertalat att hänga på, har fått med sig en person på sitt jobb ...
Det här får mig att tänka på att små handlingar kan bli väldigt stora. Det räcker med att du inspirerar en, som inspirerar en, som kanske inspirerar två, som var och en inspirerar tre ... ja ni förstår.

2) Min familj (förutom yngsta tonåringen) har automatiskt hängt på. Jenk har köpt tre nya grejer, så även äldsta dottern. Sonen lever enligt devisen -Jag har allt jag behöver.

3) Jag har börjat föreläsa om köpstopp. Jag har haft en föreläsning med ca 30 deltagare. Åtminstone hälften sade sig önska påbörja ett köpstopp efter föreläsningen. Jippii! Och i vår har jag fem föreläsningar inbokade.

4) Jag har börjat tycka om mina kläder så mycket mer. De får liksom en större funktion och betydelse.

5) Jag har fått väldigt ordning i t.ex. mina strumplådor. Jag nöter på dem jag har tills de går sönder och så slänger jag dem. Plus att lådan med "udda strumpor" har minskat och jag har märkt att det går riktigt bra att ha olika strumpor på sig. (Tänk att jag aldrig har haft det tidigare i hela mitt liv).

Ja, jag har verkligen minskat mitt klimatavtryck när det gäller kläder och det känns så bra! Vill du själv testa köpstopp kan du t.ex. kolla in gruppen Köpstopp på FB. Den är väldigt bra!

2 kommentarer:

  1. Så inspirerande,jag och min kompis ska försöka ha köpstopp i 6mån nu efter nyår fram till juni. Bara om tex skor i jacka i så går sönder får man handla. Och så har vi lärt oss sy trosor efter ditt tips här. Så taggade o spara pengar o inte köpa sånt vi inte behöver egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att höra! Såna här kommentarer taggar mig verkligen att fortsätta skriva. Tillsammans gör vi så mycket! Lycka till!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.