tisdag 7 januari 2020

Skapa jord med bokashi

Man fyller sin Bokashi-hink max en gång per
dag, packar till innehållet och efter varje gång strör man
över lite Bokashi-strö. Plus sätter på ett lufttätt lock. 
Nu så här efteråt kan jag tänka att jag har varit en Bokashi-akademiker. Ni vet en sådan som vet exakt hur man skall göra något i teorin, men aldrig har testat i praktiken. För trots att jag i min senaste bok har skrivit om att kompostera sitt matavfall med Bokashi-metoden, har jag inte testat det i praktiken. Det har helt enkelt inte blivit av. Men så tröttnade jag på våra skålar med matrester på diskbänken. Skålarna som ingen orkade gå ut med till kallkomposten. Och så slutade jag tänka att jag skulle bygga ett eget Bokashisystem, göra mitt eget kli, odla mina egna mikrober ... utan önskade mig helt kallt ett färdigt kit till födelsedag. Man får ibland se sig besegrad och inse att man blir tvungen att gå den enkla vägen om det skall bli något alls av färden.

Nu har jag testat Bokashi i en månad och det går jättebra! I princip kan man ju säga att Bokashi är att fermentera sitt matavfall och förbereda det inför att bli till jord. Du får ingen jord i dina hinkar, men när du sedan gräver ner ditt fermenterade avfall i din odlingsjord, tar det inte lång tid innan det förmultnar och blir till kanonnäring till dina grödor. Vill du läsa om Bokashi kan du enkelt göra det här. Och tycker du om att gå med i FB-grupper där allt från smått till stort gällande ett visst ämne diskuteras så nog tusan finns det en Bokashi grupp du kan gå med i. Vill du bygga en egen Bokashi-hink hittar du instruktioner här. Annars finns de på rätt många ställen nu för tiden. Jag köpte vår i vår stora matvaruaffär.

Jag var rädd för att vår Bokashi-hink inte skulle räcka till, eftersom vi är 4 ½ person, äter massor av frukt och grönsaker och att det dessutom har varit storhelg. Man har nämligen två hinkar som man alternerar mellan och när en hink är full skall den vila inomhus i två veckor, medan man fyller på följande. Men det blev riktigt perfekt med tiden. Ungefär två veckor tar det för oss att fylla hinken. När hinken är full vilar den i vår uppvärmda källare. Därefter häller jag det i en stor tunna utomhus. Samtidigt passar jag på att hälla lite jord över blandningen. Tunnan har ett lock, men det är inte lufttätt. Det händer ju inte så mycket i tunnan nu på vintern, men tanken är att den senare i vår skall få omvandlas till jord som jag kan gräva ner.

I Bokashi-hinken bildas det även lakvatten som man skall tömma bort någon gång i veckan. Detta för att undvika lukt. Detta lakvatten lär vara mumma för växterna, så jag brukar använda det när jag vattnar mina blommor. Har jag mycket ger jag bort det till mamma och svärmor. Men mina planer är att jag skall köpa en påse ekologiskt grillkol och ladda kolen med lakvattnet. På så vis får jag biokol som jag skall gräva ner samtidigt som jag gräver ner mina tomatplantor. Detta kol avger sedan näring under en lång period av sommaren. Eftersom jag odlar i sand kan jag tänka mig att detta är guld värt.

Så med hjälp av mina Bokashi-hinkar får jag 1) Jord, 2) Näringslösning och 3) Biokol. Men det allra bästa är att ingen längre behöver gå ut med komposten! Fem stjärnor av fem för min Bokashi-hink!

Lakvatten som töms ur hinken ibland

3 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.