måndag 16 mars 2020

Alternativ till sallat -ärtskott

Igår skrev jag om att man kan grodda istället för att köpa sallat i affären. Nu tänker jag presentera vad man även enkelt kan göra -odla ärtskott på fönsterbrädan. Samtidigt tänker jag presentera ett nytt uttryck. Ni kanske känner till uttrycket "Inte som på Strömsö" när det inte går som man tänkt sig. Det refererar till de finlandssvenska tv-programmet Strömsö där allt är lull-lull och allt blir så fint och ser så enkelt ut. Så här i självhushållnings- och odlingskretsar har jag kommit på ett motsvarande uttryck "Inte som för Sara". Det refererar till hur bra det alltid funkar när odlingsgurun Sara Bäckmo gör grejer : )
Vill ni läsa om hur Sara odlar sina ärtskott kan ni läsa här. Men jag kan berätta att jag gjorde precis enligt hennes anvisningar.

1) Ta två likadana lådor. Här har jag tagit två tomma godislådor. Lådorna skall sättas in i varandra och i den översta borrar du hål i botten.

2) Sätt jord i lådan och vattna så att det är väldigt blött.

3) Häll ut ärter ur ett vanligt ärtpaket direkt på jorden. Du behöver inte täcka ärterna med jord, men se till att de inte hamnar ovanpå varandra. Vill du kan du täcka över med ett lock som du sätter på glänt, eller med plastfolie. Se bara till att det inte blir så fuktigt att det börjar mögla.

5) Se på när det växer. Vattna om det blir torrt.

6) Klipp av och använd i sallad. Släng inte bort burken när du klippt av dem. De växer upp en gång till.

Tänk på att det kan bli "Inte som för Sara":

-Inte ens hälften av ärterna gror

-Katten tycker att skotten är jättegoda. Men det var de faktiskt ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.