söndag 15 mars 2020

Alternativ till sallat (bra i Covid-19 tider ...)

Nu skall jag lära er hur man busenkelt fixar grönt på tallriken utan att behöva gå till affären. Något som alltid är trevligt för självhushållaren, men även i dessa tider är trevligt för alla som vanligtvis inte hyser några självhushållningsambitioner.

Idag tänkte jag presentera det första alternativet -grodden. Imorgon kör vi på det andra alternativet -skottet.  Ta en liten plasthink som du klipper ett hål uppe vid kanten på. I locket borrar du hål. Borra inifrån och tryck det t.ex. mot en skärbräda (annars spricker locket lätt). Nu har du tillverkat en praktisk groddburk. Sedan behöver du ½ dl mungbönor att grodda. Det funkar ju även med många andra saker (alfa alfa-frön, linser ...)

När burken är klar häller du i fröna och täcker dem med vatten. Låt dem dra i ca 12 h innan du häller ut vattnet. Sedan sköljer du fröna morgon och kväll. Dina groddar är klara efter cirka 4 dagar. Du ser ju helt enkelt på dem när de är klara. Förvara dem sedan i kylskåp och ät upp dem på några dagar.

Det går ju även enkelt att grodda genom att hålla frön/bönor i en vanlig sil och skölja med vatten några gånger per dag. Grejen är bara att då måste den stå på ett mörkt ställe, vilket gör att åtminstone jag då lätt glömmer bort dem och de torkar. När jag har dem i min groddburk kan jag ha dem framme på diskbänken och kommer ihåg dem mycket lättare. Det jag groddar allra mest är alfa alfa -frön och mungbönor. De finns att köpa i helt vanliga affärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.