tisdag 31 mars 2020

Jag flisar sönder tiden

Tid är ju något vi har ovanligt mycket av just nu, när alla fotbollsträningar och jobbuppdrag trillat bort. Visst går det åt lite mer tid till matlagning och så, men generellt är tiden inte längre en bristvara och hur bra är inte det! Så vad skall vi göra av all tid? En sak som jag gör är att jag flisar! Oj, vad jag tycker om att flisa : )

Jag är verkligen inte duktig på att läsa in mig på olika grejer utan försöker tänka efter vad som känns vettigt och hur jag TROR allt hänger ihop. Och när det kommer till kvistar och flis tänker jag som så att det måste ju vara bättre att omvandla kvistar till flis som på ett snyggare sätt kan ligga och förmultna och bli till jord, t.ex. som täckmaterial under bärbuskar än att elda upp kvistarna i en brasa?  Låter du fliset utgöra grunden i dina odlingslådor så fyller det ju även en annan funktion.

Och så är det så skönt för själen. Det blir så fint. Och du omvandlar ett problem till något du behöver. Och så fördriver du lite tid samtidigt som du får sol och frisk luft. Lite motion kan du till och med lyckas få om du är riktigt ivrig.

Så här ser det ut på vissa delar av vår tomt. Stora högar med kvistar som jag sparat från ifjol när jag röjde upp på gården. Du kan flisa färska kvistar, men jag tycker det går så mycket bättre med fjolårets. Att det snabbt blir så fint efter att högen är borta är enormt tillfredsställande. 
Vips förvandlas de fula och skräpiga kvistarna till finfint flis som jag kan använda att täcka bärbuskar med eller så kan jag använda det som täckmaterial t.ex. i botten på odlingslådor eller gångar. Vår flismaskin är verkligen rätt klen och ser inte mycket ut för världen. Men den räcker rätt bra. Vi har den i bolag med min bror och mina föräldrar. För det är ju sällan man behöver den hela tiden. Att de sedan i sin tur i princip aldrig behöver den är ju bara hemåt för mig. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.