måndag 30 mars 2020

Behåll förståndet med hjälp av soppa

Livet har ju förändrats lite i och med Covid-19. Egentligen inte så dramatiska förändringar för oss eftersom vi även annars jobbar hemma, inte jobbar ihjäl oss, har en stor gård att greja på och mina vänner träffar jag vanligtvis en och en i samband med hundpromenader och det kan man ju fortsätta med om man håller avstånd.

Men mina inkomster har för tillfället skjutits upp och då känns det bra att dra till svångremmen tycker jag. Det som har förändrats allra mest är att vi nu mitt i allt återigen är alla familjemedlemmar kring matbordet. Och om man jämför med för några år sedan så är nu alla nästan vuxna, vilket gör att vissa av oss äter som hästar! Plus att det är en salig blandning av veganer, vegetarianer och flexitarianer. Det känns som mitt liv just nu mycket handlar om matlagning! Och jag är säkert inte den enda som känner så.

Vi (läs jag) har i familjen utlyst ett undantagstillstånd när det gäller mat:
1) Man får inte klaga
2) Man måste ibland äta samma mat flera gånger efter varandra (och komma ihåg regel 1)

Och soppa är kockens favorit (och de andra får ju inte klaga). Därför gräver jag här på bloggen och länkar till fem favoritsoppor som jag brukar koka. Mättande, billigt och enkelt att göra storkok.
Håll ut alla hemmakockar!

Soppa med ingefära och sötpotatis

Borstj (rödbetssoppa)

Grönsakssoppa med (bacon) och citronsåsklick

Blomkålssoppa

Bönsoppa med majschips

Ps. När vi har soppdag brukar jag bjuda på hembakt rågbröd. Om jag får tag på jäst ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.