onsdag 8 april 2020

Spännande frön från Estland

Min vän i grannbyn tipsade om att hon i många år har köpt sina frön från Estland via nätbutiken Semnemaailm.  I år gick jag in för att "bara" kolla och det skall man ju inte göra. För det fanns ju så mycket spännande och rätt billiga frön tyckte jag också det var. Frakten på beställningen (30 fröpåsar) blev 7,90 och då är vi tre stycken som delar på den summan.

Nytt för i år är att jag tänkte försöka fröså smultron av olika sorter. Tidigare har jag köpt två smultronplantor i affären och låtit dem föröka sig med revor + att jag tagit sticklingar från min morfar. Resultatet är att jag har två odlingslådor fulla med smultron. Det kommer så mycket bär, nästan hela sommaren och de är helt skötselfria, så jag tänkte försöka utöka odlingen.

Här skall jag ge några exempel på spännande saker jag beställde : )

Visst ser den vacker ut, den kinesiska rädisan Start?
Füüsal "Zolotaja Rossyp" Physalis peruvianum
Det är inte ofta man hittar kapkrusbär för 1,25 €. Här med det exotiska namnet Zolotaja Rossyp

Trädgårdssmultron "Ananasnaja"
Vågar man hoppas på att smultronen Ananasnaja smakar Ananas? För 2,15 € och lite gröna fingrar får man kanske veta ...

Jag vet att jag sagt att jag inte skall odla kål igen. Men man måste ju bara få prova på den lilla kålen Oxhjärta?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.