tisdag 14 april 2020

Hårvård i Coronatider : )

Nu när vi mest skall sitta hemma och inte träffa några människor kan vi passa på att vänja vårt hår vid andra procedurer än tidigare. Själv lät jag min dotter klippa mitt hår. Tänkte att om det inte blir bra så hinner jag säkert fixa till sig på annat sätt innan jag igen behöver visa mig ute bland folk. Men bra blev det och nu känner jag att jag inte längre behöver gå till frissan. Jag har ju medvetet valt en frisyr som inte kräver regelbundna besök hos frisören. Det brukar väl bli 1-2 gånger / år så jag sparar ju inte in några enorma summor, men alltid något.

För att spara på mitt hår (och på miljön) använder jag ju endast sparsamt med hårvårdsprodukter + att jag vant mitt hår vid att tvättas endast en gång i veckan. Då tvättar jag faktiskt med både schampoo och balsam så där kunde jag bättra mig ur självhushållningshänseende. Tidigare har jag använt mig av hårtvätt med hjälp av ägg. Se här. Det funkar jättebra, mitt hår blir väldigt lockigt av ägg, men man måste tvätta håret med rätt kallt vatten annars får man äggstanning i håret.

Min dotter har gått steget längre och vänjer nu sitt hår att helt vara utan hårvårdsprodukter. Hon tvättar alltså håret endast med vatten. Det har funkat förvånansvärt bra. Man kan dock räkna med att håret kommer att vara halvunderligt i några veckor, medan det vänjer sig av med alla kemikalier. Därför är det bra att börja nu när man ändå är folkskygg.

Men igår tyckte hon att det kändes lite fett och därför testade hon att tvätta håret med rågmjöl. Hennes hår blev jättemjukt och kändes väldigt rent. När man läser om andra som tvättat med rågmjöl märker man att många är väldigt nöjda.

Så vill du testa att leva mer miljövänligt, hälsosamt och ekonomiskt med tanke på hårvård är det perfekt tid att börja nu.  Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.