onsdag 15 juli 2020

I mitt växthus

Den här bilden är tagen för någon månad sedan.
Nu är det nästan som en djungel! 
Jag fick för länge sedan en läsarfråga om vilka sorters tomater jag odlar i mitt växthus. Det är lite svårt att svara på för jag döper ofta om dem så att jag till sist inte längre kommer ihåg det ursprungliga namnet. Jag har t.ex. "Mama Black" som är en mörkbrun tomat som jag har fått av min mamma, "Röd evighet" som är en röd tomat som lär skall kunna lagras hela vintern och "Röd pasta" som är ... ja en röd tomat som passar till pastasås. 

Denna sommar har jag faktiskt minskat i med antalet sorter jag odlar. Jag brukar köra på cirka 35 plantor och kanske cirka 12 sorter. Med åren har jag lärt mig vilka favoriter vi gillar och vad som brukar lyckas bra. Hit hör t.ex. Black Cherry, Nyagous, Yantarnyi och Brandywine.  Plus att jag har tvingat mig att sluta köpa tomatfrön. Men delar någon med sig är det ju alltid roligt. På det senare viset fick jag i årets växthus in fyra stycken mörka tomater som det skall bli roligt att testa. 

Säsongen började bra! Tidigare än vanligt hade jag både mycket blommor och mycket kart. Men så kom juni med sin obarmhärtiga sol och värme. I vårt stora glasväxthus blev det för varmt för att tomaterna skulle trivas riktigt bra. Det är väldigt svårt att få det vädrat ordentligt. Egentligen borde man ha ett tyg i taket, men det känns också som en väldigt stor satsning. Istället brukar jag tänka att nog växer det ju tomater i Spanien också. Nu är det svalare väder och vi har mycket tomater, men de mognar väldigt långsamt. Men i augusti! Då minsann skall vi äta tomater så det sprutar ur öronen!

I mitt växthus odlar jag även gurkor, paprika, gyllenbär, tomatillo och aubergine. Dessutom har jag två vinrankor och ett persikoträd.

He va väl he.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.