torsdag 16 juli 2020

Självhushållande på rosor

Jag börjar komma upp i den åldern när man älskar rosor : )  Jag fantiserar om att vår gård kommer att digna av stora, väldoftande rosenbuskar som ramar in alla gamla hus och skjul. Men så är jag ju lite snål. På höstarna gräver jag alltid i trädgårdsbutikernas -70 % lådor och brukar hitta en hel del intressant, men jag brukar även tigga till mig rosenskott. Ibland brukar jag till och med stjäla! Ja, inte så att jag gräver upp hela buskar, men en och annan "stickling" har jag väl knipsat av.

Jag har nämligen läst att man kan ta en rosenstickling och sätta i en potatis som man gräver ner. Det låter ju hur enkelt som helst, så det här har jag bestämt att testa. Den här sticklingen kommer från en gul ros som fanns på en buske utanför en affär i ett fult affärsområde i Stenhaga. Och jag har spanat in mig på en fin buske som växer nära vägen i grannbyn. Snart tror jag minsann den även är "beskuren". Sedan återstår det ju förstås att se om experimentet funkar. Friskt vågat är hälften vunnet!

Vill du läsa mer om rosor och potatis kan du kolla här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.