måndag 7 september 2020

Ta tillvara squash + favvorecept

 


Squash är ju lätt en gröda man sår, för att sedan glömma bort och vips står man där med helt groteskt stora frukter. Vi kommer inte ifrån att det är de små som är de godaste, men så här på hösten kan man även glädja sig lite åt de stora. För om du tar in dem och lägger dem på en mjuk kökshandduk och svänger dem ibland kan du ofta förvara dem i många veckor. Du skall vara rädd om dem så att skalet inte får sig en repa och så kan du med fördel ställa dem lite svalare, men nödvändigtvis inte i kylskåpet (vem har rum för något groteskt stort i kylskåpet?). 

Men jag använder squash rätt sällan. Det är nästan enbart i några maträtter och då som riven. Det här betyder att jag för att ta tillvara squashen river den rå rakt ner i portionspåsar och fryser in. Sedan är det bara att hälla ner dem i såsen/grytan. Här nere hittar du mitt godaste vegetariska recept med squash. 

Och ni ser de gula squashen på bilden. Hädanefter kommer jag bara att odla dem. De är så goda och mjälla. Vi äter dem ofta som de är i en sallad. Eller skivade på tallriken istället för gurka. De gröna tycker jag faktiskt inte så mycket om så goodbye till dem! Och ja, man kan ju göra inläggningar med squash eller fermentera dem, men det är inte min femma så det får ni ta reda på själv hur man gör : ) 

Här får ni mitt favoritrecept som innehåller squash: 

Riven squash 
Riven lök
1-2 vitlöksklyftor, pressade
Svarta belugalinser
1 burk pastasås (eller tomatkross, men det är godare med pastasås)
1 burk havrefraiche
2 dl vatten
Grönsaksbuljong
Balsamvinäger
Gurkmeja
Salt och peppar
Oregano

Fräs de fyra första i lite olja. 
Tillsätt de övriga ingredienserna.
Koka i 25 minuter
Servera med pasta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.